30. října 2012

Poesie jsou slova, je spletí hlásek...

Citát z Cyrana de Bergerac nás uvádí do nového tématu.

Překládání poesie? To je přece strašně těžké!
Inu, je a není... V čem je překlad poetického textu obtížnější a v čem jednodušší než překlad prózy?
1. Napište svůj názor do komentáře k tomuto blogu. Nezapomeňte se podepsat :)

2. Označte přízvučné slabiky v těchto úryvcích básní:
Hoj ty štědrý večere,
ty tajemný svátku,
cože komu dobrého
neseš na památku?

Pod tou skálou, kde proud řeky syčí,
tam kde ční červený kamení

Znám křišťálovou studánku
kde nejhlubší je les
tam roste tmavé kapradí
a vůkol rudý vřes.


Byl pozdní večer, první máj,
večerní máj byl lásky čas
hrdliččin zval ku lásce hlas
kde borový zaváněl háj.

Povolným krokem on zločince doprovází…

Pod tou skálou, kde proud řeky syčí,
tam kde ční červený kamení


From this valley they say you are going
We will miss your bright eyes and sweet smile
For they say you are taking the sunshine
That has brightened our pathways awhile



Výběr písní k překladu do češtiny

1.      Finale z muzikálu Hair  http://www.youtube.com/watch?v=fhNrqc6yvTU
2.      Abba – Chiquitita  http://www.youtube.com/watch?v=p4QqMKe3rwY
3.      Barbara Striessand – Memory (z muzikálu the Cats) http://www.youtube.com/watch?v=78Ruh0ewBVo
 





19 komentářů:

  1. Je potřeba dodržet mnohem více věvcí: rým, metr, konotativní a denotativní výynam...

    Harák

    OdpovědětVymazat
  2. Kuzmová
    Poezie sama o sobě je hodně o naší představivosti-jak na nás zapůsobí. Ve všem hledáme něco, co se nás nějak týká. Poezie nám nechává velký prostor právě pro naše subjektivní chápání..ovšem musíme jí nejdříve pochopit. A abychom dodrželi umělecké figury musíme sami být trochu umělci.

    OdpovědětVymazat
  3. Jiříková si myslí, že je náročné, aby poezie vyzněla ve stejném tónu a aby byla stejně vystihnuta její myšlenka jako je to u originálního díla. Také je velmi důležité aby byl správně podtrhnut rým a různá jiná slovní spojení.

    OdpovědětVymazat
  4. PAGÁČOVÁ
    Překlad poezie je těžký v tom, že ne vždy dokážeme přesně vystihnout, co autor chtěl říci a zanechat přesné znění a strukturu básně.

    OdpovědětVymazat
  5. Překlad poezie je obtížnější v tom, že bychom měli zachovat rým a hlavně obsah (co tím chtěl básník říci). Jednodušší je nejspíše v délce. Poezie je krátká a výstižná. Próza je obtížnější v tom, že je delší a její smysl je mnohdy rozepsán až nesmyslně dlouhosáhle. Ovšem nemusíme zachovat rým.
    A myslí si to Havránková

    OdpovědětVymazat
  6. ČÍZOVÁ
    Poetický překlad je obtížnější v tom, že musíme básni dobře porozumět, abychom byli schopni ji správně přeložit, také může být těžké zachovat strukturu básně. Poetický překlad se mi vždy zdá složitější než překlad prózy.

    OdpovědětVymazat
  7. Jiříková si myslí, že je náročné, aby poezie vyzněla ve stejném tónu a aby byla stejně vystihnuta její myšlenka jako je to u originálního díla. Také je velmi důležité,aby byl správně podtrhnut rým a různá jiná slovní spojení.

    OdpovědětVymazat
  8. Při překládání básně je těžší udržet rytmus a rým. Jednodušší se zdá být fakt, že nemusíme dodržovat pořadí slov, tak jak jsou v originále. Pokud zachováme to, co chtěl básník říci, tak nezáleží čím toho dosáhneme.

    OdpovědětVymazat
  9. Mám hlad, ty také
    ani vzduch z plic
    nám už nevystačí,
    jak laboratorní krysy,
    ničí naši vlast,
    ty obludné přeludy,
    poslouchej ty jejich lži,
    nejlepší vize osamělosti.

    Harák

    OdpovědětVymazat
  10. ČÍZOVÁ
    Krásná (Memory)
    Krásná je noc nám dvoum tak blízká,
    mně i tobě se stýská,
    když nejsme sobě si blíž.
    Rázem vztáváš a míříš,
    lásko na podpadcích,
    ke mně sem do snů mých.

    Láska veliká moje láska,
    ty jsi kráska, jsi víla,
    co já našel si sám.
    Víla krásná, ta víla co tu
    o ní sním dál.
    Stále sním po nocích dál.

    Ostrým šípem přímý tah
    pak láska v nás rozhoří se
    zásah hrotem amorovým, vím to,
    je dar, co lásku zvládne.

    Létat, chtěl bych vysoko létat,
    s tebou vzduchem se vznášet
    letním ránem pár dnů.
    Čekej lásko a já vejdu dál,
    jak jsem si přál,
    vejdu dál bránou tvých snů.

    Lá lá lá la lá la la
    lá la la lá lá la la la lá
    lá la la lá la la la la la lá
    la la lá lá lá lá la

    Láska veliká moje láska
    ty kráska jsi, jsi víla,
    co našel jsem si sám.
    Víla moje, ta žena, co tu na ni čekám,
    a čekám dál a dál.

    OdpovědětVymazat
  11. VÁLKOVÁ

    Chiquitito, copak ti je,
    Vypadáš dost ustaraně,
    V tvých očích není žádná naděje,
    Jak mě tíží tenhle tvůj splín,
    Není šance to teď nějak zvrátit.
    Cítím to teď, že by ses chtěla vrátit.

    Chiquitito, řekni mi to,
    Vyplakej se na rameno,
    Se mnou můžeš na vše teď zapomenout
    Byla sis vždy sebou jistá
    hřebínek spad ti dozajista,
    Vidím, že jsem tě měl lépe ochraňovat.

    (Chiquitita)

    OdpovědětVymazat
  12. Havránková (Memory)
    Dívám
    do dálky se dívám
    nikomu nic nezazlívám
    venku prší a já
    naději ztrácím
    že by snad všiml si mě on
    Jsme si dál
    Tak vzdálení

    Říká
    Něco stále mi říká
    I když stále se stmívá
    Že stále tu jsi
    Vzpomínám
    Nebo je to zase jen sen
    Jsme si dál
    Tak vzdálení

    Světla v dáli
    Září dál
    Naděje opouští mne
    Čas se vlekl, když jsi mi řekl
    Že brzy bude ráno

    Proklínám
    Tvoje rty proklínám
    I když vím, žes tu zůstal
    Stejně jsem opuštěná
    Něco říkáš
    Ale nic to vlastně neznamená
    Jsme si dál
    Tak vzdálení

    Slova prázdná
    Zní dál
    Vzdálenost stále bolí
    Světlo pozhasíná
    Další noci je konec
    Další noc umírá

    Jdi si
    Je tak snadné se zříci
    Toho co jsme tak chtěli
    Upadá v zapomnění
    Otevřít oči
    A vidět to chybování
    Jen se dívej
    Šťastní jsme

    OdpovědětVymazat
  13. Kuzmová - Memory
    Svítá
    Nad mračny už svítá
    Obloha tiše zívá
    Noc již odchází v dál
    V dáli vidím
    Temnota jak odchází pryč
    A den přichází
    Svítá
    Stojím na kraji skály
    Vidím svět jak se trápí
    Slunce nad hlavou mám
    Přemítám zda by život nějaký smysl mít měl
    Přemýšlím dál a dál
    Sloupy světla, pronikají ven
    Volají po svobodě
    Slova znějí z úst se linou
    Ale význam v dál uniká
    Svítá
    Tma se pomalu ztrácí
    Smysl s ní se vytrácí
    Noc již uniká v dál
    Slunce svítí
    Pravdu odkrývá nám
    Tak co víc dělat mám
    Myšlenky zrají v mysli mé
    Přináší jen touhy
    Noc zas končí, naděje mizí
    Další den se zas blíží
    Svítá
    Nad mračny už svítá
    Obloha tiše zívá
    Noc již odchází v dál
    V dáli vidím
    Temnota jak odchází pryč
    Noc končí a svítá

    OdpovědětVymazat
  14. RODOVÁ - Memory

    svítí
    nad obzorem svítí
    a za mraky se skrývá
    měsíc osamělý
    přišlo náhle
    naše kruté odloučení
    chci tě dál
    bez rozmýšlení

    vzpomínám
    díra v srdci nesrůstá
    proč jen nezůstals
    sama jsem rozdrcená
    na tvá slova
    raději už nevzpomínám
    zbyla jen rána
    měls mě rád

    marně skrývám
    usínání v osamění
    srdce však k mání není

    když se pak vzbudím
    v mysli stále tě vidím
    zbývá jen sen
    jen přání

    svítá
    hvězdy jsou někde v dáli
    snad i měsíc se vzdálil
    zas jsem osamělá
    každý z nás jde
    cestou svou jak nejlíp umí
    každý z nás jde
    sám a sám

    zbyl jen mráz
    radostí světla zhas
    a stejně mám tě ráda

    co ze snu mi zbývá
    vzpomínka je to jak živá
    láska ještě neprohrála

    snívej
    lásku si neodpírej
    jiný přijme ji s díkem
    cit který tak znáš
    ať na trápení už zapomínáš
    jen radostí
    víc ať máš

    OdpovědětVymazat
  15. PAGÁČOVÁ-B. Streisand (memory)

    Šmouha
    Na okně se leskne šmouha
    Utřít jí je pro mě touha
    Jenže je moc dlouhá
    Vzít si hadřík
    A ten iron bez alkoholu
    A utřít jí z okna pryč

    Další
    Na okně je šmouha další
    Mě už asi haraší
    Utřít se to nedá
    Vzpomínám si, když okna ještě čistá byla
    Jako moře v oblacích
    Každý tah hadrem, zdá se být marný
    Ale já to nevzdávám
    I když je to těžké a zdá se to být směšné
    A brzy to čisté bude

    Sláva
    Křičím z plných plic sláva
    Šmouha už to konečně vzdává
    Stýskat se mi po ní bude
    Zůstanou mi vzpomínky a nezapomenu
    Sbohem šmouho přítelkyně má

    Prázdné dny teď bez šmouhy mám
    Zbylo jen křišťálové okno
    Čisté okno a ta šmouha už tu není
    Další prázdný den je tu
    Šmouho
    Kam jsi se mi poděla
    Bez tebe žít se už nedá
    Já tě chci hned teď zpět
    Jenže ty už tu nejsi, jsi prostě už pryč
    Smířit se s tím já musím

    OdpovědětVymazat
  16. Fořtová= Memory

    Půlnoc
    Někde začíná půlnoc
    Špatně hledá se láska
    Když jde za oceán
    Stále věřím
    Že lásku mou nic nepromění
    Jsme si dál
    Tak souznění

    Cítím jak ta vzpomínka pálí
    Vždyť jsme nic neprohráli
    Jsem ta poražená
    Stále toužím po tom správném vysvětlení
    Co nám zbývá
    Pojďme plout

    Tvou dlaň svírám
    Co to dá
    Bojuj s tmou až do rána
    Až se vzbudím
    Tak dám jmění chudým
    Teď ty tu seš
    U svítání

    Svítá
    A ty na mě se díváš
    Nic moc už neskrýváš
    Nechceš zapomenout
    Jen já zkoumám
    Co skrývá se za maskou tvou
    Snad jen tvář
    kterou už znám

    Ty tvé oči
    Lehce lžou
    A mé rty jenom pláčou
    Co z nich teď zbývá
    Mě se dál zdají živá
    Mě ještě zdá se tvá

    Líbej
    Mě jen vášnivě líbej
    Nic víc mi nepovídej
    Nech ten zvon rozeznít
    Jen mě líbej
    Ať na to zlé zapomínám
    Chci být jen tvá
    Na staletí

    OdpovědětVymazat
  17. PAGÁČOVÁ-oprava
    Šmouha
    Na okně se leskne šmouha
    Utřít jí je pro mě touha
    Jenže je moc dlouhá
    Vzít si hadřík
    A ten iron bez alkoholu
    A utřít jí z okna pryč

    Další
    Na okně je šmouha další
    Mě už asi haraší
    Utřít se to nedá
    Vzpomínám si, když okna ještě čistá byla
    Jako moře v oblacích
    Každý tah hadrem, zdá se být marný
    Ale já to nevzdávám
    I když je to těžké a zdá se to být směšné
    A brzy to bude čisté

    Sláva
    Křičím z plných plic sláva
    Šmouha už to konečně vzdává
    Stýskat se mi bude
    Zůstanou mi vzpomínky a nezapomenu
    Sbohem šmouho přítelkyně má

    Prázdné dny teď bez šmouhy mám
    Zbylo jen křišťálové okno
    Čisté okno a ta šmouha už tu není
    Další prázdný den je tu
    Šmouho
    Kam jsi se mi poděla
    Bez tebe žít se nedá
    Já tě chci hned teď zpět
    Jenže ty už tu nejsi, jsi prostě úplně pryč
    Smířit se s tím já musím

    OdpovědětVymazat
  18. ​Jiříková – memory

    Zítra
    až se probudíš ráno
    chtěla bych ti něco říci
    říct jak moc tě mam ráda.

    Stále doufám
    že dokážeme zastavit čas
    na tu chvíli a jen pro nás.

    Říkám
    jak jsi krásný a moudrý
    neříkej že jsi hloupý
    je to nesmírná lež.
    ta tvá krása, nosí lidem šťastnější den
    já to vím, jedna z nich jsem.

    Život je krátký, nejde vzít zpátky
    pochop proč to teď říkám.
    Říkala jsem věci, které už nikdy nechci.
    Teď chci být s tebou jen sama.

    Zůstaň
    nebraň se naší lásce
    hřeje jak slunce v dálce
    přesto cítím ten strach.

    Proč se bojíš a nedokážeš své city dát
    nechci víc než milovat.

    OdpovědětVymazat