29. března 2016

Hallelujah - domácí práce

Tentokrát budeme méně překládat a více tvořit.
Pří překladech písňových textů totiž nejde o přesné převedení obsahu textu - záleží spíš na tom, aby byl text zpívatelný, tedy aby se shodovaly hudební a jazykové přízvuky a délky. Logické také je, když text sděluje stejné emoce jako hudba (ovšem existují i parodie, které využívají právě kontrastu).

Tvorba písňového textu je často velmi emotivní a intuitivní, vždyť převádíme do slov myšlenky a pocity, které bychom jinak nahlas možná nikdy nevyslovili. Proto tento úkol nemá obvyklý striktní termín odevzdání. Publikujte zde svůj text ve chvíli, kdy s ním budete spokojeni - nejpozději do zápočtového týdne.


Leonard Cohen - Hallelujah

1. Poslechněte si živou nahrávku v podání autora (https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q)
2. Nastudujte si víc o historii vzniku a rozšíření písně, poslechněte si další verze.
3. Tady se můžete podívat na využití písně Hallelujah ve filmu - ne, NENÍ to Shrek! (v české dabované verzi už píseň nenajdete - producent zřejmě zakoupil autorská práva jen pro nedabovanou zvukovou stopu).
4. Trochu přemýšlejte a trochu mapujte své pocity. Uvažujte, jakou myšlenku, asociaci, emoci byste do textu rádi vložili.
5. Napište nový text na dvě sloky. Refrén neměňte.
6. Odložte svůj text alespoň na týden a pak se k němu vraťte. Zkuste si ho zazpívat, sledujte, zda skutečně předává obsah a pocity, které jste do něj chtěli vložit.

_________________________________________________________________

More about the history of the song at http://www.rsrevision.com/hallelujah.htm

Leonard Cohen, Hallelujah (1984, Various Positions)

Now I've heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah

Chorus

Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew you
She tied you to a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

Chorus

You say I took the name in vain
I don't even know the name
But if I did, well really, what's it to you?
There's a blaze of light
In every word
It doesn't matter which you heard
The holy or the broken Hallelujah

Chorus

I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you
And even though
It all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

Chorus

Leonard Cohen, Hallelujah (1988, released on Cohen Live, 1994)

Baby, I've been here before.
I know this room, I've walked this floor.
I used to live alone before I knew ya.
Yeah I've seen your flag on the marble arch,
But listen, love is not some kind of victory march,
No it's a cold and it's a very broken Hallelujah.

Chorus

There was a time you let me know
What's really going on below,
Ah but now you never show it to me, do ya?
Yeah but I remember, yeah when I moved in you,
And the holy dove, she was moving too,
Yes every single breath that we drew was Hallelujah.

Chorus

Maybe there's a god above,
As for me, all I've ever seemed to learn from love
Is how to shoot at someone who outdrew ya.
Yeah but it's not a complaint that you hear tonight,
It's not the laughter of someone who claims to have seen the light
No it's a cold and it's a very lonely Hallelujah.

Chorus

I did my best, it wasn't much.
I couldn't feel, so I learned to touch.
I've told the truth, I didn't come all this way to fool ya.
Yeah even though it all went wrong
I'll stand right here before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

Chorus


21 komentářů:

  1. O akordu tajném slyšel já
    David ho hrál a potěšen byl Pán
    ty však nemáš lásku k hudbě, že ne?
    Jde to takhle
    kvarta, kvinta
    mollový pád, durový zdvih
    zmatený král co skládá Aleluja / (Hallelujah)

    Přes svou víru musels důkaz mít
    viděls ji na střeše se mýt
    její krása a měsíční zář tě svrhly
    pak k židli přivázala tě
    zničila tvůj trůn i vlasy tvé
    a ze rtů tvých vyrvala Aleluja / (Hallelujah)


    Kárník

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je skutecne PREKLAD, vubec ne spatny, ale v tomto pripade nam slo o neco jineho - v podstate napsat vlastni text INSPIROVANY puvodnim textem a hudbou, text, ktery bude predevsim respektovat emoce a hudebni frazovani. Zkuste se odpoutat od originalu a ridit se jen instinktem, ne rozumem.

      Vymazat
  2. Nemohu si vzpomenout,
    kdy mohl jsem se zakousnout
    do něčeho chutnějšího.
    To máte tak,
    ta chuť, ten tvar
    ta svatozář, ten drahokam.
    Tím božským ovocem je marakuja.

    Změnil bych to, kdybych moch‘,
    přepsal Bibli, změnil slov,
    neboť jablko se jí nesmí rovnat.
    „V tom když se Eva rozhodla,
    že utrhne a strach překoná,
    z jejich rtů se vydralo slastné marakuja!“

    OdpovědětVymazat
  3. Kateřina Kubáková

    Snažil jsem se a neuspěl,
    já necítil a proto dotyk chtěl,
    já nelhal jsem a nechci lhát ti víc.
    A i přes to, že v tom osud stál,
    já sám před Bohem tu budu dál,
    z mých rtů uslyšíš pouze Aleluja.

    Lásko, já ten pokoj dobře znám,
    prošel jsem jím, na to přísahám
    já žil jsem sám před naším setkáním.
    Na tom oblouku tvou vlajku jsem zřel,
    avšak věř, že v lásce nelze být vítězem,
    je to chladné a zlomené Aleluja.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je skutecne PREKLAD, vubec ne spatny, ale v tomto pripade nam slo o neco jineho - v podstate napsat vlastni text INSPIROVANY puvodnim textem a hudbou, text, ktery bude predevsim respektovat emoce a hudebni frazovani. Zkuste se odpoutat od originalu a ridit se jen instinktem, ne rozumem.

      Vymazat
  4. Byl jsem tam a viděl jsem ten gól,
    který vstřelil hráč jménem Honza Knor,
    ale já jsem mu vůbec nefandil, ty jo?
    Vždyť jsem sparťan,
    Sparta, Praha,
    Tak silný tým, to mi víru dává,
    Mé srdce volá nahlas Sparta Praha. Sparta Praha………..

    Náš tým prohrával a to nám nebylo fuk,
    byl tam hráč, který vzal si puk,
    projel snad celé hřiště a nenahrál.
    Pak napřáhl a puk vystřelil,
    ten puk letěl, brankář ho nechytil,
    kotouč je v síti všichni řvou Sparta Praha, Sparta Praha……

    Pozn. Nejsem sparťan!! Chalupný

    OdpovědětVymazat
  5. Už bude to pár dlouhých let,
    Kdy naposled jsem mohla rozumět,
    Tvým slovům, Tvým větám, Tobě celé.
    Když říkala jsi, že nemám se bát,
    Až tady dole budu sama stát,
    Navždy Tě v srdci nosím, aleluja.

    Vždy když vzhlédnu ke hvězdám,
    Vidím Tě, vím, že jsi tam.
    Vím, že anděl strážný nade mnou bdí.
    Vím, že vedeš kroky mé,
    Vždy správným směrem, bezchybně,
    Navždy Tě v srdci nosím, aleluja.
    Aleluja, aleluja,…

    OdpovědětVymazat
  6. Už vím o čem je tenhle svět,
    a budu ti teď vyprávět,
    však nevím jestli vůbec to má cenu.
    Svět je jenom klubko,
    pravd a lží,
    kde všichni spolu soupeří,
    a nikdo vlastně nikdy nevyhrává.

    Refrén

    Všichni lidé jsou jak skládanka,
    více či méně těžká hádanka,
    ale řešení se někdy nedobereš.
    možná proto jsme
    tak rozdílní,
    tak zbabělí či odvážní,
    v tom, jak se tím světem protloukáme...

    Iva Jelínková

    OdpovědětVymazat
  7. Hallelujah

    Ve tvém srdci jen prázdno máš,
    tak dej mi vědět co děláš?
    Co já pro tebe vlastně znamenám:
    No vážně se neboj to říct,
    však nestane se vůbec nic.
    Teď zbývá se pomodlit, Aleluja

    REFRÉN

    A tak šel čas a ty nejsi má,
    i bez tebe se přežít dá
    má láska ani touha už nehoří
    Já našel jsem tu jedinou,
    co nazývám teď rodinou
    a za to vše já vděčím Aleluja

    Jakub Mádl

    OdpovědětVymazat
  8. Víra v úspěch silná byla, ale poté přišel velký pád,
    Můj život by byl šťastný - mohl být rád,
    Věřit jsem však přestala,
    Další bolest bych už nedala, a proto jsem zvolala Alleluja

    Refrén

    Věřit jsem nechtěla zas,
    další pád, bolest - v srdci mráz,
    zpovzdálí jsem sledovala pouze vás.
    Všichni si plnili své sny, úspěchu vrať se mi!
    Volali do všech koutů mé rty, a k tomu Alleluja

    Refrén


    Valentina Orlova

    OdpovědětVymazat
  9. Víra v úspěch silná byla, ale poté přišel velký pád,
    Můj život by byl šťastný - mohl být rád,
    Věřit jsem však přestala,
    Další bolest bych už nedala, a proto jsem zvolala Alleluja

    Refrén

    Věřit jsem nechtěla zas,
    další pád, bolest - v srdci mráz,
    zpovzdálí jsem sledovala pouze vás.
    Všichni si plnili své sny, úspěchu vrať se mi!
    Volali do všech koutů mé rty, a k tomu Alleluja

    Refrén


    Valentina Orlova

    OdpovědětVymazat
  10. Já slyšel jsem krásný hlas, probudil mě ze spánku.
    Ta píseň byla od ženy ze zámku
    Já chci, jednou, dvakrát jen,
    Spatřit ji na chvíli a poslechnout si to její Alleluja.
    Refrén
    Má víra je silná dost, ale potřebuji klíč.
    Ona zavřená je v cimbuří, ji zachránit se pokusím.
    Já stál dole pod věží a poslouchal zpěv.Alleluja
    Refrén

    OdpovědětVymazat
  11. Já ušla v mých botách už tolik mil
    a cítím jak ubývá mi sil
    ale ty jsi ten který pohání mě dál
    i když s jinou chceš být, a já můžu jen snít
    tak neztrácím naději chci s tebou žít
    tvůj úsměv já nemůžu mít, hallelujah

    Ref

    nešťastná láska je přecejen víc
    než bez duše přežívat necítit nic
    vždy když tě vidím zůstávám jak socha stát
    tvá ústa tvé oči tvé tváře tvůj nos
    já miluju v tvém těle každou tvou kost
    stačí mi jen jedna noc, hallelujah

    Ref

    Tereza Holá

    OdpovědětVymazat
  12. Decentně se zpožděním a ještě s básnickou konstipací .)) Nějak mi to nešlo.
    - Eva Frašková

    Stál jsem, dým mnou propadal
    snad valčík zněl, já jen jít chtěl dál
    snad měsíc, bludný kořen, cestu zlámal
    Tak mě zmámil lesk tvých kopretin
    dlaně stiskly jen tvůj stín
    nikdy mým, jen prázdným Hallelujah

    Ref.

    Byl jsem slovo, ty píseň má
    však bez tvých not měsíc uvadá
    jen cáry plytkých lásek, mrtvých rýmů
    A tak dřu tvý jméno po všech zdech
    nočním můrám už došel dech
    s ničím na mých rtech, jen Hallelujah

    Ref.

    OdpovědětVymazat
  13. Já nevěděl jsem kudy kam
    Tak vydal jsem se cestou k vám
    Ale cesta zdá se býti nekonečná
    Desítky kroků nahoru
    Stovky jich vedu zas dolů
    Křičím, běsním
    Nemám vidiny zdárných cílů

    refrén

    I přes tu snahu nesmírnou
    Ač už mou, vaší nebo jinou
    Není mi dáno nalézt tady štěstí
    Tak zastavil jsem
    Tak nešel už dál
    Vyčerpaně se všech cílů vzdal
    A trápení mé jednou pro vždy ukončil

    Refrén

    -Aulická Michaela

    OdpovědětVymazat
  14. - reakce na situaci žen v zemích postižených válkou.


    Hallelujah

    Hluk – křik – střelba zní,
    schoulená čeká v podzemí,
    co aspoň trochu její duši chrání.
    Schoulenou má pod srdcem,
    dává jí sílu jít až sem,
    to jediné, co za život jí stojí.

    Hallelujah, Hallelujah...

    Skrytá rouškou únavy,
    běží, utíká, hledá sny,
    bez síly, která mizí každým dechem.
    Utíká - prchá - neví kam,
    tam v dálce vidí míru chrám,
    tam vkládá to co má, co sebou nosí.

    Hallelujah, Hallelujah...

    Přes dětský křik zní útěcha,
    už nikdo nikam nespěchá,
    v náručí tiskne svého srdce štěstí.
    Teď svět se točí kolem ní,
    už má svůj klid a zázemí,
    kolíbá dceru svou a něžně zpívá...

    ... Hallelujah, Hallelujah

    OdpovědětVymazat
  15. - reakce na situaci žen v zemích postižených válkou.


    Hallelujah

    Hluk – křik – střelba zní,
    schoulená čeká v podzemí,
    co aspoň trochu její duši chrání.
    Schoulenou má pod srdcem,
    dává jí sílu jít až sem,
    to jediné, co za život jí stojí.

    Hallelujah, Hallelujah...

    Skrytá rouškou únavy,
    běží, utíká, hledá sny,
    bez síly, která mizí každým dechem.
    Utíká - prchá - neví kam,
    tam v dálce vidí míru chrám,
    tam vkládá to co má, co sebou nosí.

    Hallelujah, Hallelujah...

    Přes dětský křik zní útěcha,
    už nikdo nikam nespěchá,
    v náručí tiskne svého srdce štěstí.
    Teď svět se točí kolem ní,
    už má svůj klid a zázemí,
    kolíbá dceru svou a něžně zpívá...

    ... Hallelujah, Hallelujah

    OdpovědětVymazat
  16. Jen tak jsem stal a rozjímal,
    zda vkročit mám či zas jít dál,
    co se stane, když dveře neotevřu
    zkusil jsem to, strčil do nich
    uviděl světlo a pak sníh
    ten nejčistší co oslepil mě, Aleluja

    refrén

    Má mysl byla svobodná
    má víra zvedla mne ze dna
    už tušil jsem, že volba byla správná
    uviděl jsem jak můžu žít, na sobě neměl suchou nit
    a zpíval spolu s Vámi Aleluja

    refrén

    OdpovědětVymazat
  17. Já stála jsem tam uprostřed,
    slyšela jsem křik a bouchance.
    Jako vždy, jako každý den, pokaždé.
    Snažila jsem se vše nevnímat, nic nevidět, nic neslyšet.
    Jen stěží jsem to zvládala. Aleluja.

    Aleluja.

    Křik se znovu rozezněl,
    já velký strach zas cítila.
    Tu bezmoc, velký strach a beznaděj.
    Můj strach mi říká, utíkej.
    Mé nohy však jak zkamenělé,
    a tak dál stojím a nevím co dál.
    Kateřina Rektoříková

    OdpovědětVymazat