14. dubna 2009

Rudyard Kipling - Kim


Historické texty v sobě obvykle skrývají úskalí dobového jazyka a reálií. Každý jazyk prochází kontinuálním vývojem, význam slov se přesouvá, zužuje a rozšiřuje, objevují se nové výrazy a staré zanikají.
Kiplingův Kim z roku 1901 je ukázkou staršího textu nabitého reáliemi dobové Indie.


Text k překladu - začátek knihy:
Kim
by Rudyard Kipling, 1901
Chapter I
He sat, in defiance of municipal orders, astride the gun Zam Zammah on her brick platform opposite the old Ajaib-Gher—the Wonder House, as the natives call the Lahore Museum. Who hold Zam-Zammah, that ‘fire-breathing dragon’, hold the Punjab, for the great green-bronze piece is always first of the conqueror’s loot.
There was some justification for Kim—he had kicked Lala Dinanath’s boy off the trunnions—since the English held the Punjab and Kim was English. Though he was burned black as any native; though he spoke the vernacular by preference, and his mother-tongue in a clipped uncertain sing-song; though he consorted on terms of perfect equality with the small boys of the bazar; Kim was white—a poor white of the very poorest. The halfcaste woman who looked after him (she smoked opium, and pretended to keep a second-hand furniture shop by the square where the cheap cabs wait) told the missionaries that she was Kim’s mother’s sister; but his mother had been nursemaid in a Colonel’s family and had married Kimball O’Hara, a young coloursergeant of the Mavericks, an Irish regiment. He afterwards took a post on the Sind, Punjab, and Delhi Railway, and his Regiment went home without him. The wife died of cholera in Ferozepore, and O’Hara fell to drink and loafing up and down the line with the keen-eyed three-year-old baby. Societies and chaplains, anxious for the child, tried to catch him, but O’Hara drifted away, till he came across the woman who took opium and learned the taste from her, and died as poor whites die in India.


50 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. Navzdory městským nařízením seděl obkročmo na dělu Zam Zammah na jeho cihlové podstavě naproti starému Ajaib-Gher – Domu Divů, jak místní nazývají Lahorské Muzeum. Kdo má v držení Zam Zammah, toho oheň chrlícího draka, ovládá Pandžáb, protože tento nádherný zelený bronzový kousek je vždy první kořistí dobyvatele. Alespoň částečně je možné Kima ospravedlnit. Skopl totiž předtím z hlavně děla syna Lala Dinanath- protože Pandžáb byl v držení Angličanů a Kim byl Angličan. Přestože byl opálený dohněda jako kterýkoliv domorodec, mluvil raději nářečím a mateřským jazykem s krátkým, nejistým zpěvným přízvukem; přestože se s malými chlapci na bazaru přátelili jako rovný s rovným; Kim byl běloch- chudý běloch, ten nejchudší z bílých. Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že vede obchod s nábytkem z druhé ruky u náměstí, kde parkovaly levné taxíky), řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky; ovšem jeho matka pracovala jako vychovatelka v rodině jednoho plukovníka a vdala se za Kimballa O´Haru, četaře irského pluku Mavericků. Ten později začal pracovat pro železniční společnost na trati Sind, Pandžáb a Dilí a jeho pluk se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru v Ferozepore, O´Hara propadl pití a potloukal se kolem trati s bystrým tříletým dítětem. Dobročinné společnosti a duchovní si dělali o dítě starosti a snažili se O´Haru chytit, ale on vždy unikl, dokud nenarazil na ženu beroucí opium, nepropadl této závislosti a nezemřel tak, jak chudí bílí v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. Petr Moc _ oprava

    I přes zákaz městské vyhlášky, seděl obkročmo na kanonu Zam-Zam stojícím na velkém cihlovém podstavci naproti starému Ažab-Geru – Domu divů, jak místní nazývají muzeum Lahor. Ten, kdo drží Zam-Zam, toho běsnícího draka, drží i celý Panžab, protože je tento bronzový kanon téměř vždy první z kořistí dobyvatelů.
    Bylo tam něco, co Kima ospravedlňovalo – Kim skopl toho LALA Dinatuva syna dolů – Protože teď byl Panžab Angličanů a Kim je Angličan. Ačkoliv byl téměř stejně snědý jako místní lidé a ačkoli mluvil raději domorodou řečí místních obyvatel a ačkoli se s místními kluky na trhu bavil jako se sobě rovnými, Kim byl Evropan a to jeden z nejchudších.
    Míšenka, která se o Kima stara, závislá kuřačka opia, přestírající, že vlastní obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde staví levné taxiky, řekla, že je sestra Kimovi matky, ale jeho pravá matka byla pomocnou zdravotnicí v Kolonelově rodině a provdala se za Kimballu O’haru, mladého seržanta z irského regimentu. Potom dostal práci v Panžabu na drahách a jeho regiment odjel zpět do vlasti samozřejmě bez něj. Jeho žena zemřela na choleru, O’hara žalem podlehl pití alkoholu a potuloval se po kolejích na dráze se svým bystrým tříletým synem. Místní duchovenstvo mělo o dítě starost a snažili se dopadnout O’haru, ale ten jim unikal dokud se nepodkal s ženou závislou na opiu a nepřivykl této neřesti také, a potom umřel, tak jak obvykle chudí běloši v Indií umírají.

    OdpovědětVymazat
  12. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. Navzdory obecní vyhlášce seděl obkročmo na hlavni děla Zam Zammah, které bylo umístěno na cihlovém podstavci
    naproti starému Ajaib-Gher, Domu Zázraků, jak místní nazývali lahorské Muzeum. Kdo se zmocnil Zam-Zammaha,
    draka chrlícího oheň, zmocnil se také Punjábu, neboť tato zeleně bronzová socha je vždy první kořistí
    každého nového dobyvatele.
    Kim měl právo vyhodit Lala Dinanathova chlapce z hlavně, protože Punjáb je vrukou Britů a Kim JE Brit.
    I když byl stejně tak opálený jako kterýkoli z místních, i když mluvil místním přízvukem a jeho mateřstina byla
    omezená, nejistá a momotonní, i když si byl rovný s ostatními malými chlapci z bazaru, Kim byl běloch, jeden z
    nejchudších bělochů.
    Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že ji živí malý krámek s nábytkem z druhé ruky
    u něhož stávali levné taxíky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky, Kimova matka ale byla chůvou v
    rodině jistého plukovníka a provdala se za mladého četaře Mavericků, irského regimentu. Ten potom přijal místo
    v Sindu, v Punjábu, Dílíjských drah a jeho posádka se vrátila domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru
    ve Firozpuru, O'Hara propadl pití a začal se poflakovat, se svým bystrým, tříletým dítětem, z místa na místo.
    Spolky a kaplani, obávající se o dítě se snažili ho zastavit, ale O'Hara jim vzdyčky proklouzl, potom však
    potkal ženu, která užívala opium a díky níž poznal jeho chuť i on. Zemřel tak jak chudí běloši v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  14. Navzdory obecním nařízením seděl obkročmo na dělu Zam Zammah, umístěného na cihlové plošině naproti starého Ajaib-Gher- Domu zázraků – tak místní nazývali Lahorské muzeum.
    Kdo měl v držení Zam-Zammah, tohoto „oheň chrlícího draka“, tomu patřil celý Punjab, jelikož ten velký kus zeleného bronzu byl vždy první kořistí všech dobyvatelů.

    Kim byl v právu. Odstrčil totiž kluka Laly Dinnatah od hlavně, protože Angličanům patřil Punjab a Kim byl Angličan. Ačkoli byl osmahnutý dohněda, jako kterýkoliv místní, přestože mluvil nejraději místním nářečím, a jeho mateřština měla nejistý, zpěvný tón, přátelil se s místními kluky z bazaru a jednal s nimi jako rovný s rovnými; byl Kim bílý. Chudý bílý, jeden z nejchudších. Míšenka, která se o něho starala (kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde parkovaly levné taxíky) tvrdila misionářům, že je sestrou Kimovy matky; ale jeho matka byla ve skutečnosti vychovatelkou v rodině jednoho plukovníka a provdala se za Kimballa O’Haru, mladého seržanta irského pluku Mavericků. Ten potom převzal práci u železniční trati Sind – Punjab – Dillí, a jeho pluk se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferazepore a O‘ Hara propadl pití. Potloukal se sem a tam podél trati se svým bystrookým tříletým chlapcem. Dobročinné spolky a duchovní si o dítě dělali starosti. Snažili se ho chytit, ale O’Hara vždy utekl, až do doby než potkal ženu, která kouřila opium, nakazil se její závislostí a nakonec zemřel, tak jak v Indii chudí bílí umírají.

    Lea T.

    OdpovědětVymazat
  15. Kapitola I
    Seděl, navzdory územním příkazům, obkročmo na děle Zam Zammah, na jeho cihlovém podstavci naproti Ajaib-Gheru – Domu Zázraků, který místní nazývají Lahorské Museum. Kdo vlastnil Zam Zammah, toho „oheň chrlícího draka“, vlastnil i Punjab, ten velký zeleno-bronzový kus se stal vždy první kořistí dobyvatelů. Pro Kima existovala jakási omluva - předtím totiž shodil z hlavně syna Lala Dinat, jelikož Punjab patřil Anglii a Kim byl Angličan. I když byl opálený a snědý jako místní, i když raději mluvil místním nářečím a mateřským jazykem, který zněl z jeho úst nejistě a zpěvně, i když se s chlapci z trhu bavil jako se sobě rovnými, tak Kim byl běloch – a to ten nejchudší z nejchudších. Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že vede obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde parkovaly levné taxíky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky, ale jeho pravá matka byla vychovatelkou v rodině plukovníka a vzala si Kimballa O´Haru, mladého seržanta od irského pluku Maveriků. Ten pak začal pracovat u železnice na trati Sind, Punjab, Dillí a jeho pluk se vrátil domů už bez něj. Žena mu zemřela na choleru v Ferozepore, O´Hara propadl alkoholu a potloukal se kolem trati se svým bystrým tříletým synkem. Dobročinné společnosti a duchovní si dělali o dítě starosti a snažili se O´Haru chytit, ale vždy jim unikl. Do té doby, než potkal ženu beroucí opium, propadl této závislosti a zemřel tak, jak chudí běloši v Indii umírají.

    Vladimír Puršl

    OdpovědětVymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  17. Přes zákaz obecního nařízení si sedl obkročmo na hlaveň děla Zam Zammah, umístěné na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib Geru-Domu Zázraků, jak místní nazývají Muzeum v Lahoře. Kdo držel Zam Zammaha, toho draka chrlícího oheň, ten také ovládl Punjab, neboť tento úžasný zeleno-bronzový exponát bývá vždy první kořistí dobyvatele.
    Kim se svým způsobem cítil být v právu, když shodil Lala Dananathova chlapce z hlavně děla-neboť Punjabu vládli Britové a Kim byl Brit. Přestože byl zrovna tak snědý jako kterýkoliv domorodec, přestože ze všeho nejvíce mluvil místním nařečím a svou mateřštinu omezil na pouhé popěvky, přestože ostatní chlapce z bazaru považoval za sobě rovné, Kim byl bílý-a byl to ten nejchudší bílý chlapec. Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že vlastní obchod s nábytkem z druhé ruky u náměstí,kde stávají levné drožky, řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky,ta však byla vychovatelkou v rodině jistého plukovníka a provdala se za Kimballa O’Haru, mladého seržanta irského pluku Maveriků. Ten si potom našel místo na železniční trati Sind-Punjab-Delghi a když se jeho pluk vracel domů, vrátil se bez něj. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozepore, a O’Hara propadl pití, poflakoval se sem a tam podél trati s bystrým, tříletým chlapcem. Spolky a kaplani si o dítě dělali starosti, snažili se O’Haru chytit, ale ten jim vždy unikl, až potkal ženu, která užívala opium, on se této neřesti od ní naučil, a nakonec zemřel tak jak chudí běloši umírají v Indii.

    OdpovědětVymazat
  18. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  19. Navzdory zákazu městského úřadu seděl obkročmo na Zam Zammu stojícím na cihlové ploše naproti starému Ažáb-Gér - Divému domu, jak místní říkají lahorskému muzeu. Ten, kdo drží Zam Zammu, neb „oheň chrlícího draka“, drží Panžáb, protože tento obrovský bronzový kus je vždy nejcennější kořistí dobyvatelů.
    Pro Kima to byla omluva - předtím vykopl z čepů kluka Lala Dinathy - protože Panžáb drželi Angličané a Kim byl Angličan. I když byl snědý jako kterýkoliv jiný místní, i když nejradši mluvil domácím jazykem a jeho matřština byla zpěvná, i když se s kluky z trhu bavil jako se sobě rovnými, Kim byl běloch - ten nejchudší z nejchudších.
    Míšenka, která se o Kima starala (kouřila opium a předstírala, že vlastní obchod s použitým nábytkem nedaleko náměstí, kde mají zastávku laciné taxíky), řekla misionářce, že je sestrou Kimovy matky. Ale jeho matka byla ošetřovatelkou v rodině plukovníka a později se provdala za Kimbala O´Haru, mladého seržanta Maveriků, irského pluku.
    Později vzal místo u železnice na cestě do Sind, Panžáb a Dillí a jeho pluk odjel domů bez něj. Jeho manželka zemřela na choleru ve Ferozepore a O´Hara propadl alkoholu, zatímco se potuloval podél trati se svým bystrozrakým tříletým dítětem. Podpůrné společnosti a fara obávající se o dítě, se snažily O´Haru chytit, ale ten unikal, dokud se nestřetl s ženou, která dávala opiáty a díky které jim přišel na chuť, a zemřel tak, jak chudí běloši v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  20. Navzdory městské vyhlášce, seděl obkročmo na děle Zam Zammah, které stojí na cihlové terase naproti prastarému Ajaib-Gher – Dómu Zázraků, jak místní nazývají Muzeum Lahore. Ten, kdo držel Zam Zammah, toho „oheň chrlícího draka“, držel také Pandžáb. Tento velký kus nazelenalého bronzu byl odedávna jednou z prvních kořistí všech dobyvatelů.
    Od chvíle, co Pandžáb drželi Angličané, měl Kim oprávnění vyhodit kohokoli od děla, vždyť byl sám Angličan. Dokonce i tehdy když vykopl chlapce Lali Dinanathové. Ačkoliv byl opálený do hněda stejně jako místní obyvatelé, mluvil výhradně jejich mateřštinou, svůj rodný jazyk omezil jen na zpívání jakýchsi písní, i přesto že přistoupil na podmínky dokonalé rovnosti s malými chlapci z bazaru, byl prostě běloch, nejchudší běloch mezi chudými. Žena, mimochodem míšenka, která o něj pečovala (pro představu – kouřila opium a dělala, že vede obchod s opotřebeným nábytkem, který stával kousek od místa, kde čekaly levné drožky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovi matky, ale jeho matka byla vychovatelkou v Colonelově rodině a vdala se za Kimballa O'Haru, mladého seržanta z irského pluku Mavericků. A právě on byl později povolán na Sind v Pandžábu a Delhi Railway a jeho pluk odjel domů bez něj. Žena mu zemřela na choleru v Ferozepore, O'Hara začal pít a poflakovat se kolem trati se svým bystrým tříletým synem. Charitativní spolky a církev obávající se o dítě se snažily O'Haru zastavit, ale on utíkal, dokud nenarazil na ženu, od které si vzal opium a stal se závislým. Zemřel tak, jak chudí běloši v Indii umírají.
    J.Pabián, P.Bártová

    OdpovědětVymazat
  21. Navzdory městským zákonům seděl obkročmo na kanónu Zam Zammah, který stál na cihlovém podstavci naproti museu Lahore, neboli starému domu kouzel Ajaib-Gher, jak mu říkají domorodci. Kdokoliv vlastnil tohoto oheň chrlící draka, vládl Panžábu , protože tenhle velký zelenobronzový klenot je vždycky první kořistí všech dobyvatelů.
    Polehčující okolností pro Kima bylo, že odtamtud shodil syna Lala Dinata, protože Kim byl Angličan a Angličané vládli Panžábu. Přestože byl opálený jako kterýkoliv domorodec , přestože mluvil plynně tamním jazykem a vlastní mateřština se v jeho ústech měnila v nesrozumitelnou hatmatilku a prestože se s ostatními kluky z trhu bavil jako se sobě rovnými, byl Kim pořád běloch, i když nejchudší z nejchudších. Míšenka, co se o něj starala (kouřila opium a predstírala, že provozuje krámek s použitým nábytkem na náměstí, kde stojí laciné taxíky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky,alejeho matka ve skutečnosti byla vychovatelkou v rodině jistého plukovníka a vzala si Kimballa O´Haru, mladého vojáka irského pluku Maveriků.
    Ten pak začal pracovat u železnice na trati Sind-Pandžáb-Dillí, a když se jeho pluk vrátil domů, on už s nimi nebyl. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozeporu a O´Hara propadl alkoholu a jen se tak potuloval podél trati se svým malým, bystrozrakým, tříletým synkem. Dobročinné společnosti a fara, které se o dítě strachovaly, se mu snažili pomoct, ale O'Hara nebyl k nalezení, dokud nepotkal ženu, od níž se naučil kouřit opium a nakonec zemřel tak jak umírají chudí běloši v Indii.

    OdpovědětVymazat
  22. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  23. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  24. KIM
    Rudyard Kipling, 1901

    ria Press

    Kapitola první

    Seděl, navzdory městské vyhlášky, obkročmo na Zam-Zamu, který stál na cihlové platformě naproti starému Ajaib-Gher, Domu Zázraků, jak místní nazývají lahorské museum. Kdo měl Zam Zam, oheň plivoucího draka, držel i Panjabi, velký zelený bronzový kolos se stává dobyvatelovou kořistí hned jako první.
    Pro Kim to byla jakási omluva - shodil totiž Laly Dinata kluka z lafety, protože Panjabi patřilo Angličanům a Kim byl angličan. Přesto byl opálený jak uhel jako kterýkoli jiný místní, dokonci i nejradši mluvil plynule místním nářečím a jeho mateřštinou nejistě a zpěvavě, přestože se s ostatními kluky z Trhu bavil se sobě rovnými. Kim byl bílý- chudý, bílý z nejchudších.

    OdpovědětVymazat
  25. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  26. I navzdory městským nařízením seděl obkročmo na kanónu Zam Zammah, umístěném na jeho cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gheru, Domu divů, jak zdejší rodáci nazývali muzeum v Láhauru. Ten, kdo vlastnil Zam-Zammah, toho „oheň chrlícího draka“ vlastnil Pandžáb. Díky tomuto obrovskému kusu bronzu byl Zam-Zammah vždy první kořistí každého dobyvalele.
    Pro Kima však existovalo jakési ospravedlnění- z kanónu totiž předtím shodil Laly Dinatova syna, neboť Panžáb patřil Angličanům a Kim byl Angličan.. Ačkoliv byl téměř stejně tak snědý jako místní lidé a ačkoli mluvil raději domorodou řečí místních obyvatel, neboť jeho mateřština byla omezená a nejistá, a ačkoli se s místními kluky na trhu bavil jako se sobě rovnými, Kim byl Evropan a to jeden z těch nejchudších.
    Míšenka, která se o Kima stara, závislá kuřačka opia, přestírající, že vlastní obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde staví levné taxiky, řekla, že je sestra Kimovi matky, ale jeho pravá matka byla pomocnou zdravotnicí v Kolonelově rodině a provdala se za Kimballu O’haru, mladého seržanta z irského regimentu. Potom dostal práci v Panžabu na drahách a jeho regiment odjel zpět do vlasti samozřejmě bez něj. Jeho žena zemřela na choleru, O’hara žalem podlehl pití alkoholu a potuloval se po kolejích na dráze se svým bystrým tříletým synem. Místní duchovenstvo mělo o dítě starost a snažili se dopadnout O’haru, ale ten jim unikal dokud se nepodkal s onou ženou závislou na opiu a nepřivykl této neřesti také, a potom umřel, tak jak obvykle chudí běloši v Indií umírají.

    OdpovědětVymazat
  27. Seděl, navzdory obecným příkazům, obkročmo na kanonu Zam Zammah na zděné plošině naproti starému Ažáb-Gér- Domě divů, jak ho místní lidé nazývají Lahorské muzeum.
    Kdo vlastnil Zam Zammaha, toho oheňplivajícího draka, vlastnil celý Panžáb,jelikož toto obrovské bronzové dílo je vždy první kořistí každého dobyvatele.
    Pro Kima to byla jakási obrana - zkopl syna Lala Dinanatha z hlavně- od té doby, co Panžáb vlastnili Angličani a Kim byl Angličanem. Navzdory tomu, že byl opálený do černa jako kterýkoliv jiný domorodec; třebaže mluvil především dialektem a jeho mateřský jazyk se zkrátil na pouhé a nejisté broukání písničky, a třebaže se bavil s malými kluky z trhu v naprosté rovnosti; Kim byl běloch – chudý běloch a to z naprosto těch nejchudších. Míšenka, která se o něj starala ( kouřila opium a předstírala, že jí patří obchod s nábytkem z druhé ruky kousek od náměstí, kde čekají mizerní taxikáři), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky; ale jeho matka byla vychovatelka v rodině plukovníka a provdala se za Kimbala O´Haru, mladého seržanta z irského pluku Mevaricků. Později pracoval na pozici železničního spojení mezi Sind-Panžáb-Dillí a jeho pluk se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozepore a O´Hara začal pít a poflakovat se sem a tam podél trati se svým přibližně tři roky starým chlapcem. Dobročinné spolky a misionáři se strachovali o dítě, a tak zkoušeli O´Haru chytit ale ten unikal, než potkal ženu, která brala opium a naučil se od ní chuti opiátu a zemřel tak bídně jak jen běloši v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  28. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  29. Navzdory městské vyhlášce si trůnil obkročmo na dělu Zam Zammah, na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gher, Domu divů, jak místní přezdívají Lahorskému muzeu. Kdo ovládl Zam Zammah, toho oheň chrlícího draka, jakoby ovládl celou provincii Punjab. Proto tento velký kus zeleného bronzu je vždy první kořistí dobyvatele. Pro Kima v tom bylo jakési ospravedlnění - shodil dolů z děla syna Lala Dinanathy. Protože teď ovládli provincii Punjab Angličané a Kim byl Angličan. Přestože byl stejně tak do hněda opálený jako ostatní domorodci, přestože mluvil dialektem většiny a v jeho rodné řeči byla slyšet nejistota, přestože se s ostatními kluky ze slumu přátelil jako by si byli všichni rovni, Kim byl běloch - jeden z nejchudších. Míšenka, která se o něj starala(kouřila opium a předstírala, že vede bazarový krámek s nábytkem blízko náměstí, kde staví levné taxíky)tvrdila misionářům, že je sestra Kimovi matky,ale jeho matka byla vychovatelkou v rodině Colonelů a provdala se za Kimballu O´Haru, mladého seržanta Mavericků, irského regimentu. Poté převzal místo v Sindu, v Punjabu a na železnici v Dilí a jeho regiment se vrátil domů bez něj. Ve Ferozepoře jeho žena zemřela na choleru a O´Hara začal pít a poflakovat se od jednoho k druhému společně se svým bystrým tříletým synem. Spolky a kaplani, zneklidněni osudem dítěte, se ho pokoušeli chytit, ale O´Hara jim vždy zmizel, do té doby než potkal ženu, která užívala opium a on se od ní naučil, jak chutná, zemřel tak, jako v Indii umírají chudí běloši.

    šírová,aj solo

    OdpovědětVymazat
  30. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  31. Seděl, navzdory městským nařízením, obkročmo na děle Zam Zammah, na jeho cihlovém pódiu naproti starému Ajaib-Gheru - Domu Zázraků, jak domorodci nazývají Lahorské muzeum. Kdo drží Zam-Zammah, toho oheň dštícího draka, drží Punjab, proto je obrovský kus železného bronzu vždy prvním z dobyvatelovy kořisti.

    Pro Kima existovalo určité ospravedlnění - shodil chlapce Lalyho Dinanatha dolů z čepu - protože Angličané drželi Punjab a Kim byl Angličan. Přestože byl tmavě opálený stejně jako jakýkoliv domorodec, přestože upřednostňoval místní jazyk a jazykem mateřským mluvil jako nějakou trhanou nejistou hatmatilkou, přestože se sbratřil na základě naprosté rovnosti s malými chlapci z bazaru, Kim byl běloch - nejubožejší bílý z ubohých. Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že nedaleko náměstí, kde čekají levné drožky, vede obchod s opotřebovaným nábytkem), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky, ale jeho matka byla chůva v plukovníkově rodině a vzala si Kimballa O´Haru, mladého seržanta od Mavericků, z Irského pluku. Později vzal práci v Sindu, Punjabu a na železnici v Dillí a jeho pluk šel domů bez něj. Jeho manželka zemřela v Ferozepore na choleru a O'Hara se zvídavým tříletým děckem začal s pitím a s bezcílným nicneděláním. Úřady a vojenští kněží, kteří si o dítě dělali starost, se snažili ho chytit, ale O'Hara zmizel, potkal ženu, která brala opium, začal ho brát s ní a zemřel tak, jak chudí
    běloši v Indii umírají.

    Aneta Mikušová

    OdpovědětVymazat
  32. Petr Moc _ oprava_oprava

    I přes zákaz městské vyhlášky, seděl obkročmo na kanonu Zam-Zam, stojícím na velkém cihlovém podstavci naproti starému Ažab-Džeru – Domu divů, jak místní nazývají muzeum Lahor. Ten, kdo drží Zam-Zam, toho běsnícího draka, drží i celý Panžáb, protože tento bronzový kanon je téměř vždy první z kořistí dobyvatelů.
    Bylo tam něco, co Kima ospravedlňovalo – Kim skopl toho LALA Dinatuva syna dolů – Protože teď byl Panžab Angličanů a Kim je Angličan. Ačkoliv byl téměř stejně snědý jako místní lidé a ačkoli mluvil raději domorodou řečí místních obyvatel, a ačkoli se s místními kluky na trhu bavil jako se sobě rovnými, Kim byl Evropan a to jeden z nejchudších.
    Míšenka, která se o Kima stará, závislá kuřačka opia, předstírající, že vlastní obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde staví levné taxiky.Řekla, že je sestra Kimovi matky, ale jeho pravá matka byla pomocnou zdravotnicí v Kolonelově rodině a provdala se za Kimbalu O’haru, mladého seržanta z irského regimentu. Potom dostal práci v Panžábu na drahách a jeho regiment odjel zpět do vlasti samozřejmě bez něj. Jeho žena zemřela na choleru, O’hara žalem podlehl pití alkoholu a potuloval po kolejích na dráze se svým bystrým tříletým synem. Místní duchovenstvo mělo o dítě starost a snažili se dopadnout O’haru, ale ten jim unikal dokud se nepodkal s ženou závislou na opiu a nepřivykl této neřesti také, a potom umřel, tak jak obvykle chudí běloši v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  33. Posadil se, navzdory městským pokynům, obkročmo na kanon Zam Zammab, který stál na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gher, neboli Domu zázraků, jak místní domorodci nazývají lahorské Museum. Ten, kdo si podmaní Zam-Zamma, neboli „oheň chrlící drak“, podmaní si také celý Punžáb, protože ten velký bronzový kolos byl vždy první kořistí všech dobyvatelů.
    Některé věci hráli v Kimův prospěch - předtím totiž shodil z hlavně synka Lala Dinata, jelikož Pandžáb patřil Angličanům a Kim byl Angličan. I když byl snědý jako domorodec a mluvil nejraději místním zpěvným nářečím, ačkoli se s jeho vrstevníky na bazaru bavil jako se sobě rovnými, Kim byl bílý – a ten nejchudší z chudých. Míšenka, která se o Kima starala (kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde stávají levné taxíky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky, ale jeho matka byla ve skutečnosti vychovatelkou v rodině jistého plukovníka a vzala si Kimballa O´Haru, mladičkého vojáka irského pluku Maveriků. Ten pak začal pracovat u železnice na trati Sind-Pandžáb-Dillí, a když se jeho pluk vrátil domů, on s nimi nebyl. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozeporu a O´Hara propadl alkoholu a jen se tak potuloval podél trati se svým malým, bystrozrakým, tříletým synem. Dobročinné společnosti a fara, kde se o dítě strachovaly, se snažili O´Haru najít, ale bezúspěšně. Až když narazil na tu ženu, kouřící opium, nakazil se její závislostí a nakonec zemřel, tak jak Umírají chudí běloši v Indii.
    Jana Šourková

    OdpovědětVymazat
  34. Navzdory zákazu městského úřadu seděl obkročmo na Zam-zamu stojícím na cihlové plošině naproti starému Ažáb-Gér- Domu Divů, jak místní domorodci nazývají lahorské muzeum. Ten, kdo si podmaní Zam-zama, „oheň chrlícího draka“, podmaní si i celý Panžáb, protože tento obrovský bronzový kolos byl odjakživa nejcennější kořistí všech dobyvatelů.
    Pro Kima to byla jakási omluva- předtím totiž shodil z hlavně syna Lala Dinata- protože Panžáb patřil Anglii a Kim byl Angličan. Ačkoli byl snědý jako kterýkoliv jiný domorodec, ačkoli nejradši mluvil místním zpěvným dialektem, ačkoli se s kluky z trhu bavil jako se sobě rovnými, Kim byl běloch- a to ten nejchudší z nejchudších.
    Míšenka, která se o Kima starala (byla náruživá kuřačka opia, i když předstírala, že vlastní obchůdek s použitým nábytkem nedaleko náměstí, kde staví laciné taxíky), řekla kdysi jisté misionářce, že je sestrou Kimovy matky, i když jeho matka byla vychovatelka v rodině plukovníka a později se provdala za Kimbala O´Haru, mladého seržanta z pluku Maveriků z Irska. Ten později přijal místo u železnice na cestě Sind- Panžáb- Dillí a pluk, s nímž cestoval, se vrátil domů bez něj. Jeho choť zemřela na choleru ve Ferozepore a O´Hara propadl alkoholu, zatímco se potuloval podél trati se svým tříletým bystrozrakým synem. Dobročinné společnosti a misionáři se o dítě strachovali, snažily se O´Haru dopadnout, ale ten s úspěchem unikal, dokud nepotkal opiáty polapenou ženu, nechal se nakazit její závislostí a zemřel, jak už to s chudými bělochy v Indii bývá.

    upraveno 12.5.2009
    Oswaldová M.

    OdpovědětVymazat
  35. Seděl, v rozpuru s městskou vyhláškou, obkročmo na dělu Zam Zammah, které stálo na cihlovém podstavci hned naproti prastarému Ajaib-Gheru - Dómu Zázraků. Domorodci tak nazývali muzeum v Láhauru. Kdo drží Zam-Zammah, toho "oheň chrlícího draka", ten drží Pandžáb, neboť tento kanón, ulitý z bronzu, byl vždy jednou z prvních kořistí dobyvatelů.
    Pro toto porušení úředního příkazu se dalo najít jisté ospravedlnění - předtím totiž Kim z děla shodil syna Laly Dinanathy, byli to přece Angličané, kdo držel Paňdžáb a Kim Angličan byl. I když byl Kim od místních chlapců k neroznání, i když raději mluvil místním nářečím než vlastní řečí, i když se s chlapci z trhu bavil jako rovný s rovným, byl běloch – a to ten nejchudší z chudých.
    Mišenka, která o Kima pečovala (kouřila opium a předstírala provozování obchodu s použitým nábytkem, který stál poblíž náměstí, tam kde stávají levné drožky), tvrdila misionářům, že je sestra Kimovy matky. Kimova matka byla ovšem chůva v rodině jednoho plukovníka a provdala se za Kimballa O'Haru, mladého seržanta z irského pluku Maveriků. O'Hara později přijal práci na trati Sind – Pandžáb - Dillí a jeho pluk odjel zpět domů bez něj. Kimova matka ovšem podlehla choleře v Ferozeporu a O'Hara propadl alkoholu. Opustil svoji práci a začal se po železnici potulovat sem a tam. O jeho tříletého syna, který putoval s ním, měly starost různé dobročinné spolky a také vojenští kaplani. Často se ho pokoušeli dostihnout, ovšem O'Harovi se vždy podařilo nějak uniknout. Když ovšem O'Hara narazil na ženu závislou na opiu, převzal tuto závislost od ní, a zemřel tak, jak chudí běloši v Indii umírají.
    Zuzana Hofová

    OdpovědětVymazat
  36. Seděl, navzdory místním nařízením, obkročmo na kanónu Zam Zammah posazeného na cihlové plošině naproti starého Ajaib-Gher - Domu Divů, jak místní nazývali lahorské muzeum. Kdo ovládá Zam-Zammah, "oheň plivajícího draka", ovládá Pandžáb. Tento velký zeleno-bronzový kus se vždy stal první dobyvatelskou kořistí.
    I Kim si zde našel malé ospravedlnění - pro skopnutí Lala Dinannatova chlapce z čepu - Angličané drželi Pandžáb a Kim byl přece Angličan.
    Přestože byl stejně tak tmavě opálený, jako místní obyvatelé, přestože nejraději mluvil místním nářečím a mateřštinou s nejistým a zpěvným přízvukem, a přestože se s kluky z okolí na bazaru bavil zcela jako rovný s rovnými, byl Kim bílý, nejchudší běloch z těch nejchudších. Míšenka, která se o něj starala ( kouřila opium a předstírala, že se stará o obchod s nábytkem z druhé ruky u stanoviště levných taxíků), řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky, ale jeho matka byla chůvou v rodině plukovníka a provdala se za Kimballa O´Haru, mladého seržanta irského pluku Mavericků. Ten později přijal práci na železniční trase Sind – Pandžáb – Dillí a jeho plus se vrátil domů bez něj. Žena zemřela na choleru v Ferozepéru a O´Hara začal pít a poflakovat se podél trati se svým bystrozrakým tříletým dítětem. Dobročinné spolky a duchovní si o dítě dělali starosti a snažili se O’Haru chytit, ale ten vždy zmizel. Až pak narazil na ženu kouřící opium, naučil se jeho chuti a zemřel, tak jak chudí běloši v Indii umírají.

    Kočka D.

    OdpovědětVymazat
  37. I přes zákaz městského úřadu seděl obkročmo na děle Zam-Zama, stojícím na cihlovém podstavci proti starému Adžaj-Ger, Domu zázraků, jak místní lidé nazývají toto lahorské muzeum. Ten, kdo má ve své moci Zam-Zama, “oheň chrlícího draka”, má také ve své moci celý Pandžáb, velký bronzový kolos se vždy stal první kořistí všech dobyvatelů. Kim byl vlastně v právu. Sesadil totiž předtím z hlavně syna Laly Dinata, protože Pandžáb patřil Angličanům a Kim byl Angličan. Přestože byl stejně tak do hněda opálený, jako místní obyvatelé, přestože nejraději mluvil místním nářečím a mateřštinou s nejistým, místním zpěvným přízvukem, přestože se s kluky z okolí na bazaru bavil zcela jako rovný s rovným, byl Kim bílý, nuzný běloch z těch nejnuznějších. Míšenka, která se o něho starala kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u parkoviště laciných taxíků, tvrdila misionářům, že je sestrou Kimovy matky. Ve skutečnosti však byla jeho matka vychovatelkou v rodině jednoho plukovníka a provdala se za Kimballa O’Haru, mladého seržanta irského pluku Maveriků. Ten poté přijal zaměstnání na železniční trati Sind – Pandžáb – Dillí a se svým plukem se domu už nevrátil. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozepéru a O’Hara začal pít. Potuloval se podél trati se svým malým, bystrooký, tříletým synkem. Dobročinné společnosti a duchovní si dělali o dítě starosti a snažili se O’Haru chytit, ten ale vždy zmizel. Pak narazil na onu opiovou ženu, nakazil se její závislostí a nakonec zemřel, tak jako v Indii umírají chudí běloši.

    OdpovědětVymazat
  38. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  39. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  40. Oprava:Seděl, navzdory městským nařízením, obkročmo na hlavni děla Zam-Zammah, na jeho cihlové platformě naproti starému Domu zázraků, Ajaib-Gher, jak domorodci nazývají museum Lahore. Kdo vládl Zam-Zammahem, tím "oheň dštícím drakem", vládl Punjabu, protože ten obrovský kolos z patinovaného bronzu je vždycky první kořistí dobyvatelů. Bylo tu jisté ospravedlnění pro Kima - skopl totiž Lala Dinanathova chlapce z hlavně - Angličané vládli Punjabu a Kim byl Angličan. Přestože byl opálený dočerna jako domorodci; přestože mluvil raději místním dialektem než mateřštinou, která zněla v jeho podání nejistě a zpěvavě; přestože se s malými chlapci na bazaru bavil jako se sobě rovnými; Kim byl běloch - z těch nejchudších.
    Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že vede obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde stávaly laciné drožky), řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky; jeho matka však byla vychovatelkou v rodině jednoho plukovníka a vzala si Kimballa O´Haru, mladého seržanta irského regimentu Mavericků. Ten poté přijal místo u železnice
    Sind, Punjab a Delhi a jeho regiment se vrátil domů bez něj. Žena mu zemřela na choleru v Ferozepore a O´Hara propadl pití a poflakoval se sem a tam podél trati s tříletým dítětem s pronikavýma očima. Dobročinné spolky a duchovní se o dítě strachovali a snažili se O´Haru chytit, ale ten uhýbal, až potkal ženu, která brala opium a on propadl této neřesti a zemřel tak, jak chudí běloši v Indii umírají.

    OdpovědětVymazat
  41. Kapitola 1
    Přes zákaz městského úřadu seděl obkročmo na děle Zam Zammah na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gher - Domě zázraků, jak místní nazývají Lahorské muzeum. Kdo držel v rukou Zam-Zammah, draka chrlícího oheň, ten svíral i Punjab, obrovský bronzový poklad, jenž se vždy stal jako první kořistí dobyvatelů. Bylo tu jakési ospravedlnění pro Kima, kopl syna Lala Dinanaha do kolena, Angličané vládli Punjabu a Kim byl Angličan, přestože byl snědý jako ostatní, přestože mluvil raději místním dialektem a jeho mateřština byla dosti nejistá, přestože byl rovný ostatním chlapcům na místním bazaru, byl Kim bílý - nejchudší z bílých.Ta míšenka se po něm sháněla (kouřila opium a předstírala, že vede malý second hand s nábytkem, před kterým čekaly levné taxíky)řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky, ale jeho matka byla vychovatelka v plukovníkově rodině a vzala si Kimballa O’Haru, mladého seržanta v Irském regimentu. Poté získal místo na železniční trase Sind - Punjab - Dillí a jeho pluk odjel bez něj. Jeho žena zemřela na choleru v Ferozepore a O’Hara začal pít, potuloval se podél trati s tříletým, bystrookým chlapečkem. Společnost a kaplani, plni starostí o dítě, se ho snažili chytit, ale O’Hara jim vždy utekl, dokud nepotkal ženu s opiem, neokusil jeho chuť a nezemřel, jako umírají chudí běloši v Indii.

    OdpovědětVymazat
  42. Kapitola 1
    Přes zákaz městského úřadu seděl obkročmo na děle Zam Zammah na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gher - Domě zázraků, jak místní nazývají Lahorské muzeum. Kdo držel v rukou Zam-Zammah, draka chrlícího oheň, ten svíral i Punjab, obrovský bronzový poklad, jenž se vždy stal jako první kořistí dobyvatelů. Bylo tu jakési ospravedlnění pro Kima, kopl syna Lala Dinanaha do kolena, Angličané vládli Punjabu a Kim byl Angličan, přestože byl snědý jako ostatní, přestože mluvil raději místním dialektem a jeho mateřština byla dosti nejistá, přestože byl rovný ostatním chlapcům na místním bazaru, byl Kim bílý - nejchudší z bílých.Ta míšenka se po něm sháněla (kouřila opium a předstírala, že vede malý second hand s nábytkem, před kterým čekaly levné taxíky)řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky, ale jeho matka byla vychovatelka v plukovníkově rodině a vzala si Kimballa O’Haru, mladého seržanta v Irském regimentu. Poté získal místo na železniční trase Sind - Punjab - Dillí a jeho pluk odjel bez něj. Jeho žena zemřela na choleru v Ferozepore a O’Hara začal pít, potuloval se podél trati s tříletým, bystrookým chlapečkem. Společnost a kaplani, plni starostí o dítě, se ho snažili chytit, ale O’Hara jim vždy utekl, dokud nepotkal ženu s opiem, neokusil jeho chuť a nezemřel, jako umírají chudí běloši v Indii.

    OdpovědětVymazat
  43. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  44. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  45. Navzdory obecním nařízením seděl obkročmo na dělu Zam Zammah, umístěného na cihlové plošině naproti starého Ajaib-Gher- Domu zázraků – tak místní nazývali Lahorské muzeum.
    Kdo měl v držení Zam-Zammah, tohoto „oheň chrlícího draka“, tomu patřil celý Punjab, jelikož ten velký kus zeleného bronzu byl vždy první kořistí všech dobyvatelů.

    Kim byl v právu. Shodil totiž kluka Laly Dinnatah z hlavně, protože Angličanům patřil Punjab a Kim byl Angličan. Ačkoli byl osmahnutý dohněda, jako kterýkoliv místní, přestože mluvil nejraději místním nářečím, a jeho mateřština měla nejistý, zpěvný tón, přátelil se s místními kluky z bazaru a jednal s nimi jako rovný s rovnými; byl Kim bílý. Chudý bílý, jeden z nejchudších. Míšenka, která se o něho starala (kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde parkovaly levné taxíky) tvrdila misionářům, že je sestrou Kimovy matky; ale jeho matka byla ve skutečnosti vychovatelkou v rodině jednoho plukovníka a provdala se za Kimballa O’Haru, mladého seržanta irského pluku Mavericků. Ten potom přijal práci u železniční trati Sind – Punjab – Dillí, a jeho pluk se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferazepore a O‘ Hara propadl pití. Potloukal se sem a tam podél trati se svým bystrookým tříletým chlapcem. Dobročinné spolky a duchovní si o dítě dělali starosti. Snažili se ho chytit, ale O’Hara vždy utekl, až do doby než potkal ženu, která kouřila opium, nakazil se její závislostí a nakonec zemřel, tak jak v Indii chudí bílí umírají.

    Lea T.

    OdpovědětVymazat
  46. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  47. Seděl, v rozporu s obecním nařízením, obkročmo na dělu Zam-Zammah, které bylo umístěno na cihlovém podstavci naproti starému Ajaib-Gheru neboli Domu zázraků, jak místní nazývali lahorské muzeum. Komu patřil Zam-Zammah, „drak chrlící oheň“, tomu patřil celý Pandžáb, a proto býval tento obrovský kus zeleného bronzu vždy první kořistí, které se dobyvatelé zmocnili.
    Pro Kima to znamenalo jakési zadostiučinění – předtím z děla skopl synka Laly Dinanatha; vždyť Pandžáb patřil Anglii a Kim byl Angličan. Přestože byl opálený dohněda jako všichni odsud, přestože radši mluvil místním dialektem než svým mateřským jazykem, který zněl v jeho podání jako nejistě odříkaná říkanka, přestože chlapce z bazaru považoval za sobě rovné, Kim byl běloch – chudý běloch z těch nejchudších. Míšenka, která se o něj starala (kouřila opium a předstírala, že vede obchod s použitým nábytkem na náměstí, kde postávaly laciné drožky) řekla misionářům, že je sestra Kimovy matky; jeho matka byla ale vychovatelkou v rodině jednoho plukovníka a vzala si Kimballa O’Haru, mladého seržanta z irského pluku. Ten později přijal místo u železnice, vedoucí přes provincie Sind a Pandžáb do Dillí, a jeho pluk se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferezepore a O’Hara se začal upíjet a potloukat se podél trati s tříletým děckem s dobrotivýma očima. Dobročinné spolky a misionářští kněží, plni obav o dítě, se jej snažili dostihnout, ale O’Harra zmizel, dokud nenarazil na ženu, která užívala opium. Ta mu ukázala, jak opium chutná, a O’Hara zemřel tak, jak v Indii chudí běloši umírají.

    Černá, Bornová

    OdpovědětVymazat
  48. I přes zákaz městského úřadu seděl obkročmo na děle Zam-Zama, stojícím na cihlovém podstavci proti starému Adžaj-Ger, Domu zázraků, jak místní lidé nazývají toto lahorské muzeum. Ten, kdo si podmaní Zam-Zamma, neboli „oheň chrlící drak“, podmaní si také celý Pandžáb, protože ten velký bronzový kolos byl vždy první kořistí všech dobyvatelů.
    Některé věci hráli v Kimův prospěch - předtím totiž shodil z hlavně synka Lala Dinata, jelikož Pandžáb patřil Angličanům a Kim byl Angličan. I když byl snědý jako domorodec a mluvil nejraději místním zpěvným nářečím, ačkoli se s kluky na bazaru bavil jako se sobě rovnými, Kim byl bílý – a ten nejchudší z chudých. Míšenka, která se o Kima starala (kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u náměstí, kde stávají levné taxíky), řekla misionářům, že je sestrou Kimovy matky, ale jeho matka byla ve skutečnosti vychovatelkou v rodině jistého plukovníka a vzala si Kimballa O´Haru, mladičkého vojáka irského pluku Maveriků. Ten pak začal pracovat u železnice na trati Sind-Pandžáb-Dillí, a když se jeho pluk vrátil domů, on s nimi nebyl. Jeho žena zemřela na choleru ve Ferozeporu a O´Hara propadl alkoholu a jen se tak potuloval podél trati se svým malým, bystrookým, tříletým synem. Dobročinné společnosti a fara, kde se o dítě strachovaly, se snažili O´Haru najít, ale bezúspěšně. Až když narazil na tu ženu, kouřící opium, nakazil se její závislostí a nakonec zemřel tak, jak umírají chudí běloši v Indii.
    Jana Šourková

    OdpovědětVymazat
  49. Navzdory k městským zákonům seděl obkročmo na Zam Zammově kanónu, který stál na cihlovém podstavci naproti muzeu Lahore. Komu patřil Zam Zamm, ten oheň chrlící drak, vlastnil Punjaba, protože tento zeleno bronzový kousek vždycky patřil k první kořisti nových dobyvatelů.
    Polehčující okolností pro Kima bylo, že z odtamtud shodil indického chlapce, protože Kim byl angličan a angličané vládli Panžábu. Přestože byl opálený jako kterýkoliv domorodec a přestože mluvil plynně tamním jazykem a vlastní mateřština se v jeho ústech měnila v hatmatilku a prestože se s ostatními kluky z trhu bavil jako se sobě rovnými, byl Kim stále běloch, nejchudší běloch mezi chudými.
    Míšenka, která se o něho starala kouřila opium a předstírala, že provozuje obchod s použitým nábytkem u parkoviště laciných taxíků, tvrdila misionářům, že je sestrou Kimovy matky, ale ve skutečnosti však jeho matka byla vychovatelkou v jedné rodině plukovníka a provdala se za Kimballa O’Haru, mladého seržanta z irského pluku Mavericků. Ten poté přijal místo u železnice Sind, Punjab a Delhi a jeho regiment se vrátil domů bez něj. Jeho žena zemřela na choleru v Ferozepore a O´Hara propadl pití a toulal se kolem trati s tříletým dítětem s pronikavýma očima. Dobročinné společnosti a misionáři se o dítě obávali, snažily se O´Haru dopadnout, ale ten vždy unikl, dokud nepotkal ženu co brala opium, stal se také závislým a zemřel, tak jako v Indii umírají chudí běloši.

    V. Fridrich

    OdpovědětVymazat