6. dubna 2011

Slovo a hudba


Překládání poezie a písňových textů vyžaduje od překladatele kromě dokonalé znalosti jazyka, jazykového a historického kontextu a reálií také jistý smysl pro rytmus. Záměrně nezmiňuji rým: rýmovačky typu slunce-žblunce (abychom citovali skvělý překlad Neználka) z žádného textu poezii neudělají, a naproti tomu dobrá rytmizace a cit pro slovní a větný přízvuk se velmi často uplatní i při překládání prózy, zejména v přímé řeči.

Úkoly na dnešní hodinu:

1. SOUTĚŽ!
Připravte si tužku a papír.
Kdo dokáže za 5 minut napsat největší počet česky zpívaných písní, které jsou přeložené z angličtiny?
(Muzikál se počítá jako jeden titul.)

2. Dokážete najít v textu přízvučné slabiky? Nejsnazší to bývá u písňových textů - přízvuk textu se obvykle shoduje s přízvukem hudebním.
Zkopírujte si následující text do Wordu a barevně vyznačte přízvučné slabiky.

A
Hoj ty štědrý večere,
ty tajemný svátku,
cože komu dobrého
neseš na památku?

B
Znám křišťálovou studánku
kde nejhlubší je les
tam roste tmavé kapradí
a vůkol rudý vřes.

C
Byl pozdní večer, první máj,
večerní máj byl lásky čas
hrdliččin zval ku lásce hlas
kde borový zaváněl háj.

3. PŘEKLAD
Zvolte si jednu ze tří skladeb:

A The Age of Aquarius (The Hair)
B 500 Miles (Peter, Paul nad Mary)
C Country Roads (John Denver)

Text najdete v odkazu, audio je k dispozici v Capse. Vaším úkolem je napsat písňový text - nemusíte se tedy příliš držet originálu, hlavním kritériem bude to, zda je česká verze zpívatelná, zda zapadá do hudby.

23 komentářů:

  1. Bušková Jaroslava

    (Age of Aquarius)
    Láska zachrání nás

    Když máš splín a nevíš kudy kam
    a trápením jsi témeř udolán
    pak vím co zvedne hlavu tvou
    to láska je tak mocná

    Tak zpívej s námi píseň láska zachrání nás
    Láska zachrání nás
    Zachrání nás!
    Zachrání nás!

    Ve dvou se vše lépe táhne
    ať cokoli tě potká náhle
    Když máš někoho kdo tě těší
    svět se okamžitě zlepší
    Tak netrap se je tu pro vás
    pro ni pro něj pro všechny z nás
    Zachrání nás!
    Zachrání nás!

    Když máš splín a nevíš kudy kam
    a trápením jsi témeř udolán
    už víš co zvedne hlavu tvou
    to láska je tak mocná

    Zpívejte všichni píseň láska zachrání nás
    Láska zachrání nás
    Zachrání nás!
    Zachrání vás!

    OdpovědětVymazat
  2. Age of Aquarius

    Krásné šílenství

    Měsíc nám dnes září jak sis přál
    A máš chuť vzlétnout ke hvězdám
    Potom mír zavládne světem
    A lásce já se vzdám

    Tak to je nová doba krásného šílenství
    Krásného šílenství
    Šílenství
    Šílenství

    Že je život velká jízda
    Ani ve snu se ti nezdá
    My jsme děti barvy duhy
    Tak už pojď, vždyť já vím kudy
    Volná mysl, dlouhý vlasy
    Ležet v trávě, krásný časy
    Šílenství
    Šílenství

    Měsíc nám dnes září jak sis přál
    A máš chuť vzlétnout ke hvězdám
    Potom mír zavládne světem
    A lásce já se vzdám

    Tak to je nová doba krásného šílenství
    Krásného šílenství
    Šílenství
    Šílenství

    Lucie Bernartová

    OdpovědětVymazat
  3. 500 miles

    Stovky mil

    Nechtěls být jen můj milý
    Plány mé nic nezlomí
    Bolest mou laskavý vítr utlumí
    Ty stovky mil, jo stovky mil
    Ach stovky mil, ty stovky mil
    Bolest mou laskavý vítr utlumil

    Lekci Bůh mi udělí
    Byls jen můj, můj anděli
    Stovky mil už navždy nás rozdělí
    Ty stovky mil, jo stovky mil
    Ach stovky mil, ty stovky mil
    Stovky mil už navždy nás rozdělí

    Zlomená a zoufalá,
    Smutný den, noc probdělá
    Cesta má je můj milý nejasná
    Nejasná, tak nejasná
    Nejasná a nejistá
    Cesta má je můj milý nejistá

    Nechtěls být jen můj milý
    Plány mé nic nezlomí
    Bolest mou laskavý vítr utlumil

    Linda Müllerová

    OdpovědětVymazat
  4. Zrádná cesto, ukaž směr

    Skoro nebe, tahle krajina
    Tmavě modrý nebe
    Křištalová bystřina
    Život plyne
    Rychlejš než se zdá
    Konec nás nemine
    Tak pojd zpívat dál

    Zrádná cesto, ukaž směr
    Veď mě domů, kde to znám
    Tahle krajina, země známá
    Zrádná cesto, ukaž směr

    Všechno co znám, znám jen z ní
    Život smutnej, plnej hloupejch starostí
    Konec lásky, vždycky bolívá
    Těžký život tuláka
    Zrádně končívá

    Zrádná cesto, ukaž směr
    Veď mě domů, kde to znám
    Tahle krajina, země známá
    Zrádná cesto, ukaž směr

    Slyším její hlas, ráno když mě svádí
    A rádio mi pripomnělo domov, který tam daleko mám
    Jedu cestou domů a mám pocit, že jsem tam dávno měl být , dávno být
    Zrádná cesto, ukaž směr
    Veď mě domů, kde to znám
    Tahle krajina, země známá
    Zrádná cesto, ukaž směr


    Michaela Mládková

    OdpovědětVymazat
  5. Acquarius

    Čas milenců

    Když velký vůz svítí na nebi
    A ty hledíš v hnězdnou zář
    Klid a mír rozlétne se po Zemi
    A láska rozjasní tvou tvář

    Vždyť půlnoc je prahem času milenců
    všech milenců
    Milenců
    Milenců

    Láska každého změní
    Rozumu a smyslů popletení
    Jedno něžné pohlazení
    Nic těžkého na tom není
    Magické je políbení
    A mysl tone v opojení
    Všem milencům!
    Jen milencům!

    Když velký vůz svítí na nebi
    A ty hledíš v hnězdnou zář
    Klid a mír rozlétne se po Zemi
    A láska rozjasní tvou tvář

    Vždyť půlnoc je prahem času milenců
    Všech milenců
    Milenců
    Milenců

    OdpovědětVymazat
  6. Lásko má, veď mě dál

    Není nad to, milování
    Nechci nic víc
    Mířím k tobě dál
    Naší láskou
    Nechávám se vést
    Nechci tě zas ztratit
    Už jsem tobě blíž

    Lásko má, veď mě dál
    Tam kde já už to znám
    Tam kam patřím, k tobě domů
    Veď mě dál, lásko má

    Tvůj obličej ve vzpomínkách
    Tvoje oči, září na mě zdáli
    Tvoje vlasy, v culíku je máš
    Vzpomínky pak blednou
    Byl jsem dlouho sám

    Lásko má, veď mě dál
    Tam kde já už to znám
    Tam kam patřím, k tobě domů
    Veď mě dál, lásko má

    Pláč s ozvěnou
    Mísící se s tvojí bázní
    Teď lásko má poraď mi kam mám dál vyrazit
    Proč soužíš se má drahá budu s tebou
    Dřív než bude slunce nad tebou, nad tebou

    Lásko má, veď mě dál
    Tam kde já už to znám
    Tam kam patřím, k tobě domů
    Veď mě dál, lásko má

    Lásko má, veď mě dál
    Tam kde já už to znám
    Tam kam patřím, k tobě domů
    Veď mě dál, lásko má
    Veď mě dál, teď lásko má
    Veď mě dál, teď lásko má

    Hana Králová

    OdpovědětVymazat
  7. Když je dům o sedmi poschodích
    Prázdný a zcela bez lidí,
    Pak přátelům já hned zavolám
    A mír nastne v nás

    To je ten čas, kdy všichni chcem zažít nirvánu
    Chcem zažít nirvánu
    Nirvánu
    Nirvánu

    Společnost a pochopení
    Sblížení a přesvěčení
    Necheme zlost a ublížení
    Najdem spolu soucítění
    Máme krásné souznění
    A společné přesvědčení
    Jen nirvánu!
    Jen nirvánu!

    To je ten čas kdy všichni chcem zažít nirvánu
    Chcem zažít nirvánu
    Nirvánu
    Nirvánu

    OdpovědětVymazat
  8. Přátelství

    Když jsi sám a Měsíc hlídá tě
    I planety teď přátelí se víc
    Tak nezoufej a pojď s námi
    Teď dobrodružství vstříc

    A tohle je začátek nového přátelství
    Nového přátelství
    Přátelství
    Přátelství

    Porozumění a láska
    Harmonie a nadsázka
    Přetvářka už nikdy více
    Hoď do ringu rukavice
    My všichni jsme tu pro tebe
    Tak dostanem se do nebe
    Přátelství
    Přátelství

    Když jsi sám a Měsíc hlídá tě
    I planety teď přátelí se víc
    Tak nezoufej a pojď s námi
    Teď dobroodružství vstříc

    A tohle je začátek nového přátelství
    Nového přátelství
    Přátelství
    Přátelství

    Eva Vlková

    OdpovědětVymazat
  9. Cesto má

    Jsem skoro v ráji, ve Virginii,
    V dálce hory,
    Řeky a jejich spád.
    Život je starý,
    Starší než si myslíš,
    Já tu jsem rád,
    Vítr uslyšíš.

    Cesto má, vem mě domů.
    Do místa, kam patřím.
    Ve Virginii, tam v horách.
    Vem mě domů, tam jsem rád.

    Moje vzpomínky, které o ní mám:
    Chci ji ukázat celému světu,
    Tak jak ji vidím... jen já.
    V mlze měsíčního svitu,
    Slzy v očích mám.

    Cesto má, vem mě domů.
    Do místa, kam patřím.
    Ve Virginii, tam v horách.
    Vem mě domů, tam jsem rád.

    Slyším ji v dálce,
    Probouzí mě brzy ráno.
    V rádiu mi zní, jak daleko jsem,
    A já jedu dál s pocitem,
    Že už jsem měl být doma, dávno, dávno.

    Cesto má, vem mě domů.
    Do místa, kam patřím.
    Ve Virginii, tam v horách.
    Vem mě domů, tam jsem rád.

    Cesto má, vem mě domů.
    Do místa, kam patřím.
    Ve Virginii, tam v horách.
    Vem mě domů, tam jsem rád.

    Vem mě domů, jó tam jsem rád.
    Vem mě domů, jó tam jsem rád.

    Barbora Střelcová

    OdpovědětVymazat
  10. # Pojď se mnou ven, kam chodím já.
    # Z kopce dolů
    # rád se dívám
    # A jak stárnem
    # chci tě víc a víc.
    # Tak mladou a krásnou
    # a pak už nechci nic.
    #
    # Nádhernou, přijemnou
    # Bych si přál mít jednou
    # Ať je hodná, má mě ráda.
    # Takovou mít jednou.
    #
    # Když si jdem vstříc, těžce dýchám.
    Krásná lejdy, tvé úsměvy sčítám.
    A tvé vlasy, hladil bych moc rád.
    Když se na tě dívám, štěstí v duši mám.

    # Nádhernou, přijemnou.
    # Bych si přál mít jednou.
    # Ať je hodná, má mě ráda
    # Takovou mít jednou.

    Já vím že dřív jako malí jsme si hráli.
    já jsem ale rozhodnutý život pro tě žít.
    Jedu dál tou cestou, která vede přímo za tebou a nestavím
    nestavíííííím.....

    # Nádhernou, přijemnou
    # Bych si přál, mít jednou
    # Ať je hodná a má mě ráda
    # Takovou mít jednou.

    # Nádhernou, přijemnou
    # Bych si přál, mít jednou
    # Ať je hodná a má mě ráda
    # Takovou mít jednou.

    OdpovědětVymazat
  11. Bezejmenná (Country Roads)

    Někde blízko, možná v dáli,
    Každý hledá, to co by chtěl mít.
    Mráz je štípe, slunce sálá žár,
    Někdy ale stačí jenom kroků pár.

    Ať je žár a nebo mráz, všude mnoho světa krás,
    Možná sever, možná jih, někdy pláč a jindy smích.

    Někdo našel, někdo hledá
    Já však hledám stále ještě dál.
    Nevzdávám se, žene mě můj chtíč,
    Najdu taky v prachu ten ztracený klíč?

    Ať je žár a nebo mráz, všude mnoho světa krás,
    Možná sever, možná jih, někdy pláč a jindy smích.

    Pak slyším smrt, jak jméno mé volá
    A zda prý jsem už našel to, co jsem tak chtěl.
    Vidím, že mě čeká jiná cesta zcela nová,
    kterou jít bych měl, jít bych měl.

    Ať je žár a nebo mráz, všude mnoho světa krás,
    Možná sever, možná jih, někdy pláč a jindy smích.


    Dave Hejna

    OdpovědětVymazat
  12. 12.dubna 2011 21:16 - zapomel sem podpis :-D
    Lada Prusek :-D

    OdpovědětVymazat
  13. jj to je fakt...a zapomněl se píše m n ije...stupid ass :-D

    OdpovědětVymazat
  14. no jo stydim se, ale uz to nejde vratit :'( :-D

    OdpovědětVymazat
  15. to ne, tu vostudu ti nikdo nevodpáře, petero :-D

    OdpovědětVymazat
  16. 500 Miles

    Když zdá se nám, že máme plán,
    tak já náhle shledávám,
    že je tvá láska vzdálená stovky mil.
    Stovky mil, stovky mil,
    stovky mil, jo stovky mil.
    Že je tvá láska vzdálená stovky mil.

    Lásko má, lásko má, lásko má, jediná,
    proč je tvá zášť tak bolestně nevinná?
    Lásko má, lásko má, lásko má, jediná,
    proč je láska tvá tak moc vyhaslá?

    Já teď jsem zlá, zoufalá,
    svojí láskou spoutaná,
    nejsem svá a nejsem vůbec svobodná.
    Svobodná, svobodná,
    svobodná, jo svobodná.
    Nejsem svá a nejsem vůbec svobodná.

    Teď už zdá se mi, že nic,
    na své cestě nepoznám,
    sama půjdu životem stovky mil.

    Bulová Kristýna

    OdpovědětVymazat
  17. Již odjel poslední vlak, uletěl jak volný pták
    a ty víš, že čas jen marníš čekáním.
    Stovky dní a ještě víc, co odešel jsem světu vstříc,
    zanechal tě slabou tvému osudu.

    Máš teď vztek a já to vím, nikdy se již nevrátím,
    pro nás dva již společné dny skončily.
    Hledej jinde štěstí své požehnané či prokleté,
    já do snů tvých tajemných již nepatřím.

    Já neměl ti utíkat, nedá se však nic dělat,
    časem přejde bolest, smutek, trápení.
    Ty půjdeš jinému vstříc, snad bude si tě vážit víc,
    jen dej štěstí krapet času, uvidíš.

    Již odjel poslední vlak, ty však už na mě nečekáš,
    čas vyléčil bolest, smutek, trápení.

    Daniel Hřebačka

    OdpovědětVymazat
  18. Když měsíc kraluje na nebi
    A každá duše se mu vzdá
    Pak mír zavládne celou Zemí
    to láska hvězdám směr dá

    V tu chvíli blýská se na všech milenců čas
    Na všech milenců čas
    Milenců čas!
    Milenců čas!

    Kovačová

    OdpovědětVymazat
  19. Když měsíc kraluje na nebi
    A každá duše se mu vzdá
    Pak mír zavládne celou Zemí
    to láska hvězdám směr dá

    V tu chvíli blýská se na všech milenců čas
    Na všech milenců čas
    Milenců čas!
    Milenců čas!

    Jen harmonie a pochopení
    Mocnou láskou opojení
    Teď hvězdám vládnem my
    ve skutečnost proměníme sny
    než přijde zase světlo denní
    co milenců zastánce není

    Milenců čas!
    Milenců čas!

    Když měsíc kraluje na nebi
    A každá duše se mu vzdá
    Pak mír zavládne celou Zemí
    to láska hvězdám směr dá

    V tu chvíli blýská se na všech milenců čas
    Na všech milenců čas
    Milenců čas!
    Milenců čas!


    Kovačová

    OdpovědětVymazat
  20. Když tě spatřím

    Jsem skoro v ráji, když jsem s tebou,
    Užiju si den,
    Který je před námi.
    Už se těším,
    Budeme si užívat,
    A já jsem rád,
    Za každou chvíli.

    Tvoji tvář, když spatřím.
    Chci být s tebou, když usínám.
    Sny jsou krásné, já jsem šťastný.
    Když tě spatřím, moc jsem rád.

    Moje vzpomínky, které si vybavím:
    Chci ji ukázat celému světu,
    Tak jak ji vidím… jen já, já.
    V mlze měsíčního svitu,
    Slzy v očích mám.

    Tvoji tvář, když spatřím.
    Chci být s tebou, když usínám.
    Sny jsou krásné, já jsem šťastný.
    Když tě spatřím, moc jsem rád.

    Přišel náš čas,
    Tak ho prosím tě nepokaz.
    Uvítám každou volnou chvíli,
    Kdy tě můžu políbit.
    Chtěl bych tě mít u sebe, pořád, pořád.

    Tvoji tvář, když spatřím.
    Chci být s tebou, když usínám.
    Sny jsou krásné, já jsem šťastný.
    Když tě spatřím, moc jsem rád.

    Tvoji tvář, když spatřím.
    Chci být s tebou, když usínám.
    Sny jsou krásné, já jsem šťastný.
    Když tě spatřím, moc jsem rád.

    Když tě spatřím, jó moc jsem rád.
    Když tě spatřím, jó moc jsem rád.

    Barbora Střelcová - OPRAVA

    OdpovědětVymazat
  21. The Age of Aquarius

    Až se tvůj sen jednou naplní
    A velká láska zaplaví nás
    A mír nás všechny v jedno spojí
    Pak žít si budem lépe zas

    Teď už se blíží zase máj velké lásky čas
    Máj velké lásky čas
    Lásky čas
    Lááásky čas

    Vzájemný sen pochopení
    Důvery a odpuštění
    Žádné hádky, žádné sváry
    Zlatý čas pro všechny páry
    Touha poznat krásu lásky
    Zažene nám strasti vrásky

    Lásky čas
    Lásky čas

    Až se tvůj sen jednou naplní
    A velká láska zaplaví nás
    A mír nás všechny v jedno spojí
    Pak žít si budem lépe zas

    Teď už se blíží zase máj velké lásky čas
    Máj velké lásky čas
    Lásky čas
    Lááásky čas

    Vzájemný sen pochopení
    Důvery a odpuštění
    Žádné hádky, žádné sváry
    Zlatý čas pro všechny páry
    Touha poznat krásu lásky
    Zažene nám strasti vrásky

    Lásky čas
    Lásky čas
    Lásky čas
    Lásky čas...

    Marie Sedláková

    OdpovědětVymazat
  22. Náš Maxipes (Country Roads)

    Na trávníku za chalupou
    Stojí bouda
    A v ní velký pejsek
    Je moc krásný
    A hodnější než tvůj
    Veliký maxipes
    Náš maxipes Fík

    Maxipse, pojď ke mně
    Dám ti kost obrovskou
    Mám tě ráda, ty můj milý
    Maxipse, pojď ke mně

    Moje vzpomínky, ty nejlepší
    Jsou ty s tebou, a vždycky zůstanou
    Jak jsme chodili na procházky ven
    Navždy budu s tebou
    Nejlepší kámoš

    Maxipse, pojď ke mně
    Dám ti kost obrovskou
    Mám tě ráda, ty můj milý
    Maxipse, pojď ke mně

    Kde ty dny jsou
    Tenkrát sis tu se mnou hrával
    Vše co doma vídávám, mi tě připomíná
    A když jdu sama ven¸smutná se cítím
    Měl bys tu být se mnou Maxipse, Maxipse…

    Maxipse, pojď ke mně
    Dám ti kost obrovskou
    Mám tě ráda, ty můj milý
    Maxipse, pojď ke mně

    Maxipse, pojď ke mně
    Dám ti kost obrovskou
    Mám tě ráda, ty můj milý
    Maxipse, pojď ke mně

    :-D
    Nikola Ondrušová

    OdpovědětVymazat
  23. Koukám,že můj příspěvek ze dne 12.4.2011 někdo vymazal, proto to píši znovu.

    Veď mě dál

    Veď mě dál,cesto má,
    někde v dálce pejska venčí
    každý pejsek patník svůj tam má.
    Panička s ním večer rychle běží
    když se domů vrací,musí být zas svěží.

    Veď mě dál Andul má,veď mě dál
    s Tebou půjdu kam se cestou dá.

    Ležím dlouho na všech letních lukách,
    občas mám ho taky lehce v rukách.
    Je tak silný jako velký chlap
    plný žáru bývá, hned zas samý chlad.

    Veď mě dál Andul má,veď mě dál
    s Tebou půjdu kam se cestou dá.

    Anna Oberhelová :D

    OdpovědětVymazat