18. října 2011

Slovo a hudba

Mluvená řeč má vždy jistý rytmus, pravidelnost, která ji činí lépe srozumitelnou. Překladatelé to vědí a rádi toho využívají - jak v přímé řeči, tak v různých hříčkách, narážkách... a samozřejmě v překladech básnických a písňových textů, kde je rytmus často důležitější než rým.

1. Dokážete najít v textu přízvučné slabiky? Nejsnazší to bývá u písňových textů - přízvuk textu se obvykle shoduje s přízvukem hudebním.
Zkopírujte si následující text do Wordu a barevně vyznačte přízvučné slabiky.

A
Hoj ty štědrý večere,
ty tajemný svátku,
cože komu dobrého
neseš na památku?

B
Znám křišťálovou studánku
kde nejhlubší je les
tam roste tmavé kapradí
a vůkol rudý vřes.

C
Byl pozdní večer, první máj,
večerní máj byl lásky čas
hrdliččin zval ku lásce hlas
kde borový zaváněl háj.

2. Srovnejte český a anglický text téže písně:
Krutá válka
Cruel war

3. Vyberte si jednu z následujících písní a napište k ní český text. Respektujte hudbu, zejména shodu hudebních a slovních přízvuků; obsah textu je jen na vás a nemusí s originálem vůbec souviset. Pokuste se výsledný text zazpívat!
Nahrávky všech tří skladeb jsou na capse.

Na překlad máte dva týdny, 25.10.se podíváme na pracovní verze - ty nemusíte vkládat na blog, jen je přineste na výuku. Hotový překlad vložte na blog do středy 2.11.2011.

Scarborough Fair
Simon + Garfunkel


Are you going to Scarborough Fair
Parsley, sage, rosemary and thyme
Remember me to one who lives there
She once was a true love of mine

Tell her to make me a cambric shirt
(On the side of a hill in the deep forest green)
Parsley, sage, rosemary and thyme
(Tracing of sparrow on snowcrested brown)
Without no seams nor needle work
(Blankets and bedclothes the child of the mountain)
Then she'll be a true love of mine
(Sleeps unaware of the clarion call)

Tell her to find me an acre of land
(On the side of a hill a sprinkling of leaves)
Parsley, sage, rosemary and thyme
(Washes the grave with silvery tears)
Between the salt water and the sea strands
(A soldier cleans and polishes a gun)
Then she'll be a true love of mine

Tell her to reap it with a sickle of leather
(War bellows blazing in scarlet battalions)
Parsley, sage, rosemary and thyme
(Generals order their soldiers to kill)
And gather it all in a bunch of heather
(And to fight for a cause they've long ago forgotten)
Then she'll be a true love of mine

Are you going to Scarborough Fair
Parsley, sage, rosemary and thyme
Remember me to one who lives there
She once was a true love of mine

Gangsta's Paradise
Cooli
o

(Spoken)
You want to tell me what this is all about?

As I walk through the valley of the shadow of death
I take a look at my life and realize there's not much left
Cause I've been blastin' and laughin so long that
Even my ma'ma thinks that my mind is gone
But I ain't never crossed a man that didn't deserve it
Me, be treated like a punk, you know that's unheard of
You better watch how you talkin, and where you walkin
Or you and your homies might be lined in chalk
I really hate to trip, but I gotta loc'-
As they grew I see myself in the pistol smoke, fool
I'm the kinda G the little homies wanna be like
On my knees in the night
Sayin prayers in the street light


Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise


They got the situation, they got me facin'
I can't live a normal life, I was raised by the strip
So I gotta be down with the hood team
Too much television watchin' got me chasin' dreams
I'm an educated fool with money on my mind
Got my ten in my hand and a gleam in my eye
I'm a loc'ed out gangsta, set-trippin banger
And my homies is down, so don't arouse my anger, fool
Death ain't nuthin but a heart beat away
I'm livin life do-or-die-a, what can I say?
I'm twenty-three now, but will I live to see twenty-fow'?
The way things are goin' I don't know


Tell me why are we, so blind to see
That the ones we hurt, are you and me

Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise



Power and the money, money and the power
Minute after minute, hour after hour
Everybody's runnin, but half of them ain't lookin
What's goin on in the kitchen, but I dont know what's cookin
They say I got ta learn, but nobody's here to teach me,
If they cant understand it, how can they reach me?
I guess they can't; I guess they won't
I guess they front; that's why I know my life is outta luck, fool!


Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Been spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise
Keep spending most our lives living in the Gangsta's Paradise

Tell me why are we, so blind to see
That the ones we hurt, are you and me
Tell me why are we, so blind to see
That the ones we hurt, are you and me

Boat on the River
Styx


Take me down to my boat on the river
I need to go down, I need to come down
Take me back to my boat on the river
And I won't cry out any more
Time stands still as I gaze In her waters
She eases me down, touching me gently
With the waters that flow past my boat on the river
So I won't cry out anymore

Oh the river is deep
The river it touches my life like the waves on the sand
And all roads lead to Tranquillity Base
Where the frown on my face disappears
Take me back to my boat on the river
And I won't cry out anymore

Oh the river is wide
The river it touches my life like the waves on the sand
And all roads lead to Tranquillity Base
Where the frown on my face disappears
Take me back to my boat on the river
And I won't cry out anymore
And I won't cry out anymore
And I won't cry out anymore

16 komentářů:

  1. Boat on the River – Tam, kde řeka zpívá

    Vracím se zpět, tam kde řeka zpívá,
    zurčí a šeptá, smutek můj odnáší.
    Vracím se zpět, tam, kde řeka zpívá.
    A dál cesta má nevede.
    Čas plyne dál a má mysl je volná.
    Můžu klidně spát, řeka mě hlídá.
    Jen dál ve svých snech slyším řeku jak zpívá
    a dál cesta má nevede.

    Tam zůstat chci dál,
    ta řeka je zázrak a všechen můj strach odplaví.
    Nese mě dál na svých klidných vlnách,
    svou písní srdce mé uzdraví.
    Vracím se zpět, tam, kde řeka zpívá
    A dál cesta má nevede.

    Tam zůstávám rád,
    ta řeka je zázrak a všechen můj strach odplaví.
    Nese mě dál na svých klidných vlnách,
    svou písní srdce mé uzdraví.
    Vracím se zpět, tam kde řeka zpívá
    a dál nechci jít, dál nechci jít.
    Vracím se zpět, tam kde řeka zpívá
    a dál cesta má nevede,
    a dál cesta má nevede,
    a dál cesta má nevede.

    O. Burešová

    OdpovědětVymazat
  2. Poslední plavba

    Pán Bůh ví, kam mě nese ta řeka
    Kdo by se bál? Já strach nemám
    Pán Bůh ví, kam mě vede ta cesta
    I co všechno táhnu sebou
    Tak jsem žil a tak chci taky zemřít
    Proč se mám kát? Svědomí čistý
    Vždycky jsem měl jak voda v té řece
    co mě teď táhne sebou

    Když ohně planou
    Nocí a měsíc září, kolem je tisíc hvězd
    Vydám se na cestu poslední
    A konečně jsem svobodný
    Pán Bůh ví, kam mě vede ta cesta
    I co všechno táhnu sebou

    Když ohně planou
    Nocí a měsíc září, kolem je tisíc hvězd
    Vydám se na cestu poslední
    Konečně jsem svobodný
    Pán Bůh ví, kam mě nese ta řeka
    Kdo by se bál? Já strach nemám
    Pán Bůh ví, kudy vede ta cesta
    A tak mu dávám duši svou
    Tak mu dávám duši svou
    Tak mu dávám duši svou

    Michala Rusňáková

    OdpovědětVymazat
  3. Coolio - Corleonovskej ráj

    Nechceš mi říct vo co tu sakra kráčí?

    A jak jdu, timhle šedivym bezvýznamnym snem
    Zjišťuju každym dnem víc, jak je to krátkej mocnej vjem
    Že já sem smažil a smál se tak dlouho
    I moje máma myslí si že mam už dost
    Já bych nesejmul týpka co nevěděl by
    Že mně říkat že sem sráč zuby radši krej si
    Ty bacha si dej jak mluvíš, mně totiž sloužíš
    Pak ty s tvejma kámi pudeš pod drn spát
    Já nechci zdržovat, nabít musim si
    Když ty hrál sis s kačerem já už střílel sem, blázne
    Já sem ten typ gangstera co všichni malý chtěj bejt
    V pokleku modlit se
    V noci v pouličnim světle

    Žijeme na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Žijeme na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Dál žijem na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Dál žijem na kraji jako v Corleonovskyym ráji


    Adéla Novotná

    OdpovědětVymazat
  4. Scarborough Fair by Simon and Garfunkel

    Poutníku, máš do Scarborough jít
    vonící mátou, skořicí
    tam žije dívka co bojí se snít
    že byla mojí stálicí

    Ať mi ušije lněné šaty
    vonící mátou, skořicí
    které zahřejí mé paty
    pak bude mojí stálicí

    Ať mi najde lány nové země
    vonící mátou, skořicí
    kudy mezi moři půjde ke mě
    pak bude mojí stálicí

    Ať poseká trávu barvy jejích vlasů
    vonící mátou, skořicí
    a zaplete ji do kytice vřesu
    pak bude mojí stálicí

    Rajtmajerová

    OdpovědětVymazat
  5. Scarborough Fair
    Simon + Garfunkel
    Bloudíš krajinou předvánoční,
    Zimních vůní omámená,
    Vzpomínkou pouhou já jenom jsem,
    Že láska dávná je ztracená.

    Pojď ke mně blíž a vezmi si klíč,
    K cestě dnů již uzamčených,
    Tou cestou dávnou, prošlapanou,
    Najít svou lásku pochovanou.

    Volám tě sem na sněhovou pláň,
    Zimních tónů ovinutou,
    Již v dálce slyším tvůj bolavý pláč,
    Nad naší láskou nesmrtelnou.

    Pojď ke mně blíž a najdi ten chrám,
    V zimních pláních zasněžený,
    Vstup vněj a pojď mi objetí dát,
    Nechť jsem tvou láskou posvěcený.

    Bloudíš chrámem zasněženým,
    Místo tepla nacházíš mráz,
    Vzpomínkou dávnou probouzíš nás,
    Nás dávné lásky, jenž postrádáš.

    Pavla Ruzickova

    OdpovědětVymazat
  6. Svez mě tam, kde má loď v dáli pluje
    Já musím být tam, musím jít dál
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já půjdu dál svou cestou
    Čas kvapil, když jsem do vody zíral
    Mě se dotýká, jemně mě svírá
    S tou loďkou plujou také někteří známí
    A já půjdu dál svou cestou
    Ach ta řeka jde dál

    Ta řeka mě ovlivňuje jako by to byl sen
    A pak všem říct, že mě nezáchráněj
    Se slovy „Mně na vás záleží“
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já půjdu dál svou cestou

    Ach ta řeka jde dál
    Ta řeka mě ovlivňuje jako by to byl sen
    A pak všem říct, že mě nezachráněj
    Se slovy „Mně na vás záleží“
    Svez mě tam, kde má loď v dáli pluje
    Já musím být tam, musím jít dál
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já půjdu dál svou cestou
    A já půjdu dál svou cestou
    A já půjdu dál svou cestou

    Denis Rus

    OdpovědětVymazat
  7. Scarborough Fair (by Sarah Brightman)

    Vyslyš ty dnes mou prosbu prosím
    Musíš dnes na tržiště jít
    Setkat s ním se ještě musím
    On kdysi chtěl mým mužem být

    Pověz mu aby mi ušil šat
    Pramenem řeky věnec mi vít
    Bez stehu jehly zvládne to snad
    Jen tak může tím pravým být

    Pověz mu dnes kde hledat mě má
    Musí oře z přílivu mít
    Tam kde končí pevniny práh
    Jen tak může tím pravým být

    Pověz ať dlaní pokácí les
    Mízu stromů musí pak pít
    Sváže kytici kde voní vřes
    Jen tak může tím pravým být

    Vyslyš ty dnes mou prosbu prosím
    Musíš dnes na tržiště jít
    Setkat s ním se ještě musím
    On kdysi chtěl mým mužem být

    Klára Černá

    OdpovědětVymazat
  8. Leť jen tam, kde je mír pro tvou duši,
    už klít nikdy víc, já svůj být musím,
    Leť jen dál, kde je mír pro tvou duši,
    Tak já dám vztek ze mě smýt,
    Svým snem žít jak já, skrz kleč tvých zlých lží
    spím jitrem teď dál, už ne tak snadno,
    svist z nože mě ťal přes mé ucho až do mozku,
    O já jsem pán much a tak dál.

    A ta rána je zlá,
    Ta rána se kroutí mým snem ve snech do rána
    Už jen ůl slov snít do rozbořené zdi
    kde jen čerň na mé cti nemizí
    Leť jen dál, kde je mír pro tvou duši
    O já jsem pán much a tak dál.

    Ne už nejsi v míru,
    Ta rána se kroutí mým snem žít ve snech do smrti
    jen úl slov snít do rozbořené zdi
    kde jen čerň na mé cti nemizí
    O já jsem pán much a tak dál
    O já jsem pán much a tak dál
    O já jsem pán much a tak dál

    Jan Dvořáček

    OdpovědětVymazat
  9. Scarborough fair

    Synku můj máš do války jít,
    já ti řeknu, co uvidíš
    když připraven budeš, snad budeš žít
    a k rodičům se už nevrátíš.

    Vždy měj u sebe Bibli a zbraň,
    (zelený les na úpatí hor)
    přítel, nepřítel stůj vždycky sám
    (cesty vrabců nad mořem dnů)
    sám stůj v poli a taky se braň
    (sníh svítí na hřebenech hor)
    vždyť jen o tebe velký strach mám.
    (spáči neslyší daleký zvon)

    K Pánu modli se, ať nejsi sám
    (temně šumí stromoví hor)
    na domov mysli když vidíš tmu.
    (stříbrné slzy čistí tu hrob)
    a pak strašná bolest, ten pocit já znám
    (voják čistí a nabíjí zbraň)
    snad se vybudíš i z věčného snu.

    Synáčku můj já mám tě tak rád
    (pluky vojáků zabíjí kov)
    válka je horší než všechno co znám
    (rozkazy plní a umírají)
    snad až se vrátíš tak nebudu spát
    (a důvody války s nimi tam spí)
    uvidím tvé syny hezky si hrát.

    Synku můj máš do války jít,
    já ti řeknu, co uvidíš
    i když připraven budeš, nebudeš žít
    k rodičům svým se nenavrátíš.

    Al Kapounová

    OdpovědětVymazat
  10. Boat on the River- Styx

    Chci vrátit čas a žít zas na řece,
    která vždy jen tiše šepotala,
    musíš mě chápat, vždyť víš to sám přece,
    že já už bych na tebe nepočkala.
    Čas utíkal a nechals mě trpět,
    čekala jsem sama, někdy i celou noc.
    Tys nevolal a nedals mi vědět,
    nechci víc, už bylo to moc.

    Začal nový příběh,
    nové ráno, nový den, co mám dělat právě teď?
    Budu silná a nebudu brečet,
    vždyť já bych ti za to nestála.
    Chci vrátit čas a žít zas na řece,
    která vždy jen tiše šepotala.

    Život letí jak šíp
    a plyne tak rychle, že nestíhám ho ani žít,
    o mě se musí starat křehce
    takových jako ty bude víc.
    Chci vrátit čas a žít zas na řece,
    která vždy jen tiše šepotala.


    Viki Vášová

    OdpovědětVymazat
  11. Coolio - Corleonovskej ráj

    Nechceš mi říct vo co tu sakra kráčí?

    A jak jdu, timhle šedivym bezvýznamnym snem
    Zjišťuju každym dnem víc, ze neni nic co nejde
    Že já sem smažil a smál se tak moc že
    I moje máma ví že já mam už dost
    Ale já nesejmul bych tě snad jen kdybys věděl
    Že mně říkat že sem sráč ty víš že to nejde
    Ty bacha si dej jak mluvíš, mně totiž sloužíš
    Pak ty s tvejma kámi pudeš pod drn spát
    Já nechci se ti smát, nabít musim si
    Když ty byl si malej špunt já už střílel sem, jo
    Já sem ten typ gangstera co i ty se snažíš bejt
    Vědět to, modlit se
    V noci v pouličnim světle

    Žijeme na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Žijeme na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Dál žijem na kraji jako v Corleonovskyym ráji
    Dál žijem na kraji jako v Corleonovskyym ráji

    Adéla Novotná

    OdpovědětVymazat
  12. Poslední cesta

    Pán Bůh ví, kam jdou stateční muži,
    Kdo by se bál? Já strach nemám,
    Pán Bůh ví, kde jsou odvážní muži,
    I jak prošli tou černou tmou,
    Tak jsem žil a tak chci taky zemřít,
    Proč mám se kát? Svědomí čistý
    Vždycky jsem měl, jak voda v té řece,
    Co teď unáší duši mou

    Když ohně jdou spát
    A měsíc říká, že už zítra není nový den,
    Vydám se na cestu poslední,
    A jsem konečně svobodný,
    Pán Bůh ví, mám-li já ještě duši
    I zda projde tou černou tmou

    Když ohně jdou spát
    A měsíc říká, že už zítra není nový den,
    Vydám se na cestu poslední,
    A jsem konečně svobodný,
    Pán Bůh ví, kam jdou stateční muži,
    Kdo by se bál? Já strach nemám
    Pán Bůh ví, mám-li já ještě duši
    I zda projde tou černou tmou
    I já projdu tou černou tmou
    I já projdu tou černou tmou

    Michala Rusňáková

    OdpovědětVymazat
  13. Nechceš mi říct o čem to všechno je?

    Nemaj floka každej zewlí brzo poteče krev
    daj si loka z fláši a zase spustí se řež
    tak to je den za dnem linka sedm a pět
    konečná stanice prezentuje Předlice
    už mám nervy z toho co se děje nechci to řešit
    Já chci jen hulit skank* a taky jinej matroš
    ptám se proč maj ty holky furt sjíždět vzorky
    kam zmizeli hippies proč vytratil se folk
    dealer má úkryt po strop plnej drog
    tvoje crew* je připravená jít na lov, jó
    prachy naprší a dealerům se snadno sbíraj
    nemyslíš zaplatíš
    neměl sis kupovat ten sajrajt

    Bejt trendy sjíždět koks tak kámo ty už máš vážně dost
    Bejt trendy sjíždět koks tak kámo ty už máš vážně dost
    Lajnovat futrovat chobot tak kámo ty už seš vážně moc
    Lajnovat futrovat chobot tak kámo ty už seš vážně moc

    *skank-silná odrůda marihuany
    *crew-skupina přátel zapletená v nelegálních aktivitách

    Petr Vnučko

    OdpovědětVymazat
  14. Styx- V nonstop báru

    To byl zas flám v tom nonstop báru
    Opil ses tam, skejsnul tam sám.
    Barman měl vztek, účtenku na stůl švihl
    Zaplatit, musel bys být Dumbledore.
    Panáky jsi pil, abys snad neumrz
    Přisedl si onen pán, začal jsi být vzteklý
    Do tváře bez váhání jsi mu plivl
    On jen řekl to je snad fór

    Tys nepřestával pít
    Nohy ti pomalu začínaly tíhnout jak zalitej cement.
    Chtěl ses jen projít, takhle si tam skejs
    Byls tak “down”, do všeho chtěl ses plíct
    Chtěls jim dát šek, nakonec si to měl na sekeru
    Choval ses vážně jak mago*.

    Začínal jsi mít dost
    Takhle rozhodně nevypadá žádný abstinent
    Jen těžko by chtěl někdo vidět tvůj “face”
    Kocovinu mít, domu chtěls jít
    Cestou k vám, do trávy si sebou švihl
    Příště si dej větší pozor
    Ten večer byl jak horor
    Havran krákal “never more”

    Radek Puršl

    OdpovědětVymazat
  15. Coolio – Gangsetrs Paradise
    (Weird Al Yankovic – Amish Paradise)

    Já když kráčím polem, kde sklízím obilí
    podívám se na svou ženu no a moc se mi nelíbí
    ale to je přeci super pro Amiše jako já
    žádný správný Amiš krásu nehledá.
    Ve čtyři ráno dojím krávy jak už stokrát
    Jediah krmí kuřata a Jakob jde orat - blbe
    protože i já tak zahal polem pluh
    že o tom že mi hrabe je přesvědčen i bůh.
    Jsem muž práce a taky svojí víry,
    mám bibli v ruce a pod nosem mám kníry
    a až skončíme s prací, tak dej mi vědět
    sejdeme se na párty jak z roku šestnáct set devět.

    My žijem z našich snů
    v našem malém ráji Amišů
    My žijem z našich snů
    v našem vlastním ráji Amišů

    Místní kluk mě včera kopl do zádi
    já usmál se a dělal, že mi to nevadí
    vlastně mi to nevadí, přeju mu mít se skvěle
    protože umřu smíchy, až jednou shoří v pekle
    Nenosim žádný knoflíky, zato mam cool klobouk
    a moji bratři tvrděj, že v černý jsem prokouk – blbe
    když nás přijdeš navštívit, budeš chtít pryč hned
    protože neplatíme za telefon už asi 300 let.

    Barbora Kapounová

    OdpovědětVymazat
  16. Svez mě tam, kde má loď v dáli pluje
    Já musím jít tam, musím jít dál
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já vydám se dál na svou pouť
    Tak plynul Čas, když jsem do vody zíral
    Mě se dotýká, jemně mě svírá
    S tou loďkou plujou také někteří známí
    A já půjdu dál cestou svou
    Ach ta řeka jde dál

    Ta řeka mě ovlivňuje, jako by byla jen snem
    Dál si snít o novém životě
    Který žít se mi snad podaří
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já půjdu dál cestou svou

    Ach ta řeka jde dál
    Ta řeka mě ovlivňuje jako by byla jen snem
    Dál si snít o novém životě
    Který žít se mi snad podaří
    Svez mě tam, kde má loď v dáli pluje
    Já musím být tam, musím jít dál
    Vem mě tam, kde má loď v dáli pluje
    A já půjdu dál cestou svou
    A já půjdu dál cestou svou
    A já půjdu dál cestou svou

    Denis Rus

    OdpovědětVymazat